آیا اثبات جرم از طریق پیامک ممکن است؟

اثبات یک جرم در فضای مجازی، با اثبات همان جرم در فضای حقیقی متفاوت است.
اثبات جرم از طریق پیامک

با تغییر فضای ارتکاب جرم، دلایلی که برای اثبات وقوع جرم مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز تغییر می‌کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی اثبات جرم از طریق پیامک می‌پردازیم.

آیا پیامک در دادگاه دلیل محسوب می‌شود؟

پاسخ به این پرسش منفی است. متن اس‌ام‌اس و پیامک، دلیل محکمه‌‌پسند و مدرک محسوب نمی‌شود. مدرک به‌عنوان چیزی است که دادگاه می‌تواند برمبنای آن حکم صادر کند.

این پیامک‌ها تنها می‌توانند به علم قاضی کمک کنند. در واقع پیامک یک اماره است. منظور از اماره، اوضاع و احوالی است که در نظر قاضی دلیل بر امری شناخته می‌شود.

در واقع امارات، ذهن قاضی را هدایت می‌کنند و نوعی نشانه بر وقوع جرم تلقی می‌شوند. کاربرد پیامک هم همین است. قاضی نمی‌تواند به استناد متن چند پیامک، فردی را محکوم کند. اما این پیامک‌ها در کنار سایر دلایل، می‌توانند نقش مهمی را در سرنوشت دعوا ایفا کنند.

نحوه اثبات جرم از طریق پیامک

پیامک‌ها برای قاضی نشانه‌ای بر صحت گفتار شاکی تلقی می‌شوند. اما پیامک به تنهایی برای اثبات جرم یا حق کفایت نمی‌کند. حتما باید پیامک‌ها ضمیمه دلایل دیگری قرار گیرند تا بتوانند در اثبات موضوع کمک کنند.

علاوه‌بر پیامک‌ها مستندات دیگری مانند شهادت شهود، اقرار مرتکب، اسناد، تحقیقات محلی، سوگند، کارشناسی و … باید به‌عنوان دلیل ارائه شوند.

اصولا قضات، پیامک را دلیل نمی‌دانند و به استناد آن حکم صادر نمی‌کنند. چنان‌چه قاضی بدون این‌که در کنار پیامک‌ها ادله‌ محکمه‌پسندی وجود داشته باشد رای صادر کند، امکان نقض این رای در مراحل بالاتر تجدیدنظر‌خواهی و فرجام‌خواهی، وجود دارد.

اثبات جرم

 

اثبات توهین پیامکی به چه صورت است؟

یکی از جرایم پیامکی که به وفور انجام می‌شود، توهین است. در حال حاضر افراد به راحتی برای یک‌دیگر الفاظ رکیک را نوشته و با یک کلیک برای دیگری ارسال می‌کنند.

بعضا افراد احساس می‌کنند که در بستر فضای مجازی، امکان شناسایی آن‌ها وجود ندارد. در حالی‌که چنین نیست. توهین پیامکی قابلیت پیگیری دارد و مجرم بسته به نوع جرم خود، به مجازات تعیین شده در قانون محکوم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در زمان بخشش مهریه به چه نکاتی باید توجه کرد؟ را مطالعه کنید.

برای پرداخت مهریه می‌توان در عقد‌نامه ضامن گرفت؟

ممکن است در هنگام توافقات نامزدی، اگر توانایی مالی شوهر، برای زن مشخص نباشد، وی تقاضای ضامن شدن پدر داماد یا هر شخص‌ثالثی بنمایند و فردی حاضر به پذیرش ضمانت پرداخت مهریه باشد.
ضمانت از مهریه

ضمانت کردن از مهریه یعنی ممکن است پرداخت مهریه بر عهده ثالث یا ضامن باشد، ولی این ضمانت الزام شوهر به دادن مهریه را از بین نمی‌برد و ثالث در حکم ضامن است. طبق ماده ۶۸۴ قانون مدنی، براساس عقد ضمان، شخص ضامن، مالی را که پرداخت آن به عهده دیگری است، به عهده می‌گیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ضمانت از مهریه می‌پردازیم.

ضمانت از مهریه

وقتی شخصی ضمانت فرد دیگری را برای پرداخت مهریه می‌پذیرد، یعنی امکان دریافت مهریه علاوه‌بر همسر از وی نیز وجود دارد.
 نکته: ممکن است مالی که به‌عنوان مهریه برای زن تعیین می‌شود، متعلق به شخص‌ثالثی باشد و لزومی ندارد که عین مهریه، حتما متعلق به شوهر باشد.

مطالبه مهریه از ثالث

زن تحت شرایطی می‌تواند برای مطالبه مهریه خود، به شوهر و ضامن وی به‌صورت هم‌زمان مراجعه نماید و یا این‌که در صورت خودداری شوهر از پرداخت مهریه، دعوای مطالبه مهریه از ضامن را مطرح کند.
مطالبه مهریه از ضامن، می‌تواند به صورت مستقل مطرح شود یا این‌که به شرط عدم پرداخت مهریه از سوی شوهر، امکان مراجعه به ضامن وجود داشته باشد.
 نکته: می‌توان در مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه و نیز مهریه بیش از ۱۱۰ سکه، ضامن قرار داد. در مهریه عنداالستطاعه، ضامن پرداخت مهریه زمانی باید به تکلیف پرداخت عمل نماید که شوهر به توانایی مالی رسیده باشد.
ضمانت کردن از مهریه

دادخواست مطالبه مهریه از ضامن

دادخواست مطالبه مهریه از ضامن می‌تواند هم‌زمان با مطالبه مهریه از شوهر، به دادگاه خانواده مطرح شود و نیازی نیست تا عدم پرداخت مهریه توسط شوهر به اثبات برسد و سپس علیه ضامن اقدام کرد.

بازداشت ضامن مهریه

اگر زن بخواهد مهریه خود را مطالبه نماید و شخصی که پرداخت آن را ضمانت کرده است، مهریه را نپردازد و توانایی او در پرداخت مهریه نیز در دادگاه اثبات شود، زن می‌تواند طبق ماده ۳ نحوه اجرای محکومیت های مالی، تقاضای بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهریه را نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم کلاهبرداری بیمه‌ای و مجازات آن  را مطالعه کنید.

آیا عدم تحویل ملک به مستاجر در زمان مقرر عواقب دارد؟

قانون درباره مشکلاتی که ممکن است میان مالک و موجر به وقوع بپیوندد و تبعات تحویل ندادن ملک در زمان مقرر توضیحاتی داده است.
عواقب عدم تحویل ملک

قراردادهای ملکی معمولا از دو طرف مالک و خریدار یا موجر و مستاجر تشکیل می‌شوند و هر کدام از این طرفین دارای وظایف و تکالیف مربوط به خود هستند و در صورت عمل نکردن به وظایف خود مشمول وظایف قانونی می‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عواقب عدم تحویل ملک به مستاجر می‌پردازیم.

اجاره‌نامه چیست؟

اجاره‌نامه قراردادی است که بین دو طرف معامله یعنی موجر و مستاجر بسته می‌شود. در این سند جزئیات ملک، حدود، شرایط و میزان ودیعه و اجاره‌بها درج می‌شود. برخی از افراد به اشتباه به جای اجاره‌نامه از قولنامه استفاده می‌کنند. ضمن این‌که برخی هم اجاره‌نامه را به‌صورت دستی می‌نویسند و به مشاور املاک مراجعه نمی‌کنند.

انواع اجاره‌نامه

قرارداد اجاره انواع مختلفی دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است.

  • اجاره‌نامه رسمی: این اجاره‌نامه در محضر بین طرفین امضا می‌شود و بهترین و رسمی‌ترین گزینه است.
  • اجاره‌نامه بنگاهی: همان‌طور که مشخص است، این اجاره‌نامه در مشاور املاک تنظیم می‌شود و مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی می‌شود.
  •  اجاره‌نامه دستی: این گزینه هم معمولا بین موجر و مستاجر نوشته و امضا می‌شود و برای انعقاد آن به محضر یا بنگاه مراجعه نمی‌کنند.

عواقب عدم تحویل ملک

عواقب عدم تحویل ملک

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که میان موجر و مستاجر رخ می‌دهد، تحویل ندادن ملک به مستاجر در زمان قانونی از سوی صاحب‌خانه است که قانون‌گذار برای این موضوع جرم مخصوصی را در نظر گرفته است.

اگر موجر در زمان مشخصی ملک را تحویل مستاجر ندهد، باید به دادگاه حقوقی جواب بدهد. مستاجر باید دادخواست به خواسته الزام به تحویل ملک مورد اجاره را از دادگاه عمومی حقوقی درخواست کند.

دادگاه به نظر و دادخواست مستاجر می‌پردازد و پس از بررسی دقیق حکم را صادر می‌کند. پس از آن که حکم دادگاه صادر شد، مستاجر می‌تواند عین مال خود را از صاحب‌خانه دریافت کند. ⁣

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم کلاهبرداری بیمه‌ای و مجازات آن را مطالعه کنید.

مهریه‌هایی که اگر انتخاب کنید، هرگز پرداخت نمی‌شوند

مهریه عبارت است از مالی که به موجب عقد نکاح به ملکیت زن در آمده و می‌تواند در آن تصرف نموده و یا هر زمان بخواهد آن را مطالبه نماید و شوهر موظف به پرداخت آن خواهد بود.
شرایط مهریه

یکی از حقوق مالی زن،  دریافت مهریه است که به موجب عقد ازدواج به وی تعلق می‌گیرد. به موجب عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط مهریه می‌پردازیم.

شرایط مهریه

  • مالیت داشتن: چیزی را  باید مهریه قرار داد که امکان خرید و فروش آن وجود داشته باشد به عنوان مثال هوا قابلیت خرید و فروش ندارد.
  • قابل تملک باشدمهریه باید مالی باشد که قابلیت تملک شخصی داشته باشد به عنوان مثال اماکن ملی، عمومی و دولتی نمی‌تواند جزو مهریه باشند.
  • معین باشد: یعنی مجهولیت نداشته باشد وقتی مالی را مهریه قرار می‌دهید باید آن مال موجود باشد و به راحتی بشود آن را خریداری کرد مثلا نمی‌توان جواهر ته اقیانوس آرام را، مهریه قرار داد.

مواردی که می‌توانند به‌عنوان مهریه قرار بگیرند عبار‌ت‌اند از:

  •  عین باشد مانند ویلا
  •  دین باشد مانند چک، سفته، برات
  •  منفعتی داشته باشد هم‌چون منفعت ویلا
  •  انجام کار مثل ساختن خانه
  •  آموزش باشد مثل آموزش قرآن و نقاشی
  •  حقوق مالی باشد مثل سر قفلی یا حق تألیف ترجمه‌ها

دریافت مهریه

هم‌چنین توجه به این مساله هم لازم است که فوت شوهر در مهریه تأثیری نمی‌گذارد و دریافت مهریه در این شرایط نیز امکان دارد. مهریه از ماترک شوهر (آن‌چه به جا گذاشته) کسر می‌گردد. چنان‌چه زن هم فوت کند، مهریه ساقط نمی‌گردد بلکه ارثی است که به وارث او می‌رسد.

هنگام فسخ نکاح، در صورتی‌که دختر باکره نباشد، مهریه به او تعلق خواهد گرفت، در غیر این‌صورت یعنی در صورت باکره بودن دختر تنها نصف مهریه را می‌تواند بگیرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نکات بسیار مهم که هنگام فسخ قرارداد خودرو باید بدانید را مطالعه کنید.

نحوه تقسیم هزینه‌ها بین وراث با توجه به قانون چگونه است؟

پس از فوت فرد، چند مورد وجود دارد که باید از اموال فرد فوت شده، پرداخت شود.
نحوه تقسیم هزینه ها بین وراث

هرچند با فوت فرد، وراث او مایل‌اند تا هرچه سریع‌تر اموال باقی‌مانده را بین خودشان تقسیم کنند و هرکدام هرچه سریع‌تر به سهم خودشان برسند اما در آغاز کار، مسئولیت اداره و نگهداری ترکه و پرداخت دیون متوفی و انجام تکالیف قانونی دیگری را به ‌عهده دارند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه تقسیم هزینه ها بین وراث می‌پردازیم.

نحوه تقسیم هزینه ها

  •  هزینه کفن و دفن خود متوفی: در واقع خود متوفی سهمی در اموال خود دارد که این سهم به اندازه هزینه کفن و دفن وی است. البته این هزینه باید به اندازه متعارف باشد و خرج‌های میلیونی برای مراسم‌های بزرگداشت و یادبود داخل در این قسمت نمی‌شود.
  • بدهی طلبکاران دارای رهن یا وثیقه از اموال متوفی: اگر فردی یا افرادی از متوفی طلب داشته و در ازای این طلب از وی، وثیقه یا حق رهنی گرفته باشند، با فوت بدهکار می‌توانند بدهی خود را از محل وثیقه یا رهن وصول کرده و از این جهت مقدم بر همه بستانکاران و طلبکاران هستند.
  •  پرداخت حقوق و دستمزد افراد در خدمت متوفی: حقوق خدمه خانه برای مدت یک سال قبل از فوت، حقوق خدمت‌گزاران بنگاه متوفی برای مدت شش ماه قبل از فوت و دستمزد کارگرانی که روزانه یا هفتگی مزد می‌گیرند برای سه ماه قبل از فوت جزو دیون فوری است که باید از اموال متوفی پرداخت شود.
  • طلب اشخاصی است که مال آن‌ها به عنوان ولایت یا قیمومت تحت اداره متوفی بوده است: این طلب نسبت به میزانی است که متوفی از جهت ولایت یا قیمومت مدیون شده است.
  •  طلب پزشک و داروفروش و مطالباتی که به مصرف مداوای متوفی و خانواده اش در ظرف سال قبل از فوت رسیده است.
  •  بعد از آن نوبت به پرداخت نفقه و مهریه همسرش می‌رسد.
  • در آخر نوبت به طلبکاران عادی که هیچ وثیقه‌ای ندارند، می‌رسد.

نحوه تقسیم هزینه ها

وصیت متوفی

پس از پرداخت تمام موارد ذکر شده، نوبت به اجرای وصیت متوفی می‌رسد. البته وصیت متوفی تنها تا میزان یک‌سوم اموال نافذ بوده و اگر متوفی بیش‌تر از یک‌سوم اموالش را وصیت کرده باشد، در آن صورت، اجرای وصیت نیاز به اجازه وراث دارد و اگر ورثه اجازه ندهند، تنها تا میزان یک‌سوم اموال به وصیت عمل می‌شود. در نهایت‌ اگر چیزی از اموال متوفی مانده بود، براساس سهم‌الارث، مابقی آن بین ورثه تقسیم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نکات بسیار مهم که هنگام فسخ قرارداد خودرو باید بدانید را مطالعه کنید.