تدلیس یا فریب در ازدواج چه مجازات هایی دارد؟

خانواده نقش بسیار مهمی در موفقیت و خوشبختی افراد دارد. امروزه یکی از مشکلات میان زوج‌های جوان که به واسطه‌ی آن کانون‌های خانواده در همان سال‌های اول از هم می‌پاشد، نبود صداقت و فریب خوردن یکی از طرفین یا در اصطلاح حقوقی تدلیس در ازدواج است که حجم زیادی از پرونده‌های دادگاه خانواده را به خود اختصاص می‌دهد. در این مطلب این موضوع مهم را بررسی خواهیم کرد.


تعریف تدلیس:

در صورتی‎که هر یک از زوج ها قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالیه، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد ( مجرد بودن به رغم اینکه متاهل باشد) فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از این موارد واقع شود، به آن تدلیس گویند.

به عبارت دیگر یکی از طرفین در ازدواج با اعمال متقلبانه نقص یا عیبی را که در یکی از زوج‎هااست پنهان دارد، یا خود را دارای صفت برجسته ای معرفی کند که فاقد آن است، به طور مثال مرد خود را برخلاف واقع دارای ثروت و مقام معرفی ، یا با ارائه گواهی نامه مجعول خود را لیسانسه یا دکتر قلمداد و ازاین راه طرف دیگر را ترغیب به قبول ازدواج کند.

تدلیس

یا زن برخلاف حقیقت خود را دختر فلان شخص معروف یا دارای هنر خیاطی یا آشپزی یا موسیقی جلوه دهد یا خویشتن را باکره معرفی کند یا کچلی خود را با کلاه گیس بپوشاند و به این طریق موافقت مرد را برای ازدواج جلب کند و بعد از عقد معلوم شود که طرف فاقد ویژگی های مذکور بوده یاعیبی داشته که به قصد فریب طرف دیگر،آن راپنهان کرده است، دراینگونه موارد شخص فریب خورده می‎تواند ازدواج را فسخ کند.
البته تدلیس هنگامی صدق می‎کند که سوء نیت و قصد فریب وجود داشته باشد، یعنی یک طرف به طور عمد با اعمال متقلبانه خود طرف دیگر را فریب داده و ترغیب به عقد ازدواج کرده باشد.

مجازات قانونی برای تدلیس در ازدواج:

طبق قانون مجازات اسلامی تدلیس در ازدواج جرم محسوب می‎شود و فریب دهنده به حبس تعزیری از شش ماه تا دوسال محکوم خواهد شد.

فریب خورده ابتدا می‌تواند از طریق اظهارنامه رسمی قصد برهم زدن ازدواج را اعلام کند. بعد از آن، برای فسخ نکاح باید دادخواستی به دادگاه خانواده ارائه و دلایل خود را مبنی بر داشتن حق فسخ بیان کند. دادگاه پس از رسیدگی به پرونده، اگر دلایل خواهان را موجه تشخیص دهد، حکم به تایید فسخ نکاح خواهد داد. بعد از این مرحله متقاضی به یکی از دفاتر رسمی فسخ نکاح مراجعه می کند تا فسخ نکاح در شناسنامه اش  ثبت شود ، و نیاز به اجرای صیغه طلاق ندارد.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

10 نکته کلیدی و مهم در اجاره ملک

 اجاره ملک برای مستاجران همیشه با سختی هایی مواجه بوده است. از انتخاب محله و بررسی قیمت ها و ... تا تنظیم اجاره نامه و چانه زنی ها برای اجاره‎بها. روزهایی که باید برای اجاره ملک خیابان ها و محله ها را جستجو  و خستگی زیادی را تحمل کرد. در این نوشته به برخی از نکات مهم و ضروری در راستای آگاهی نسبت به این موضوع می‎پردازیم .

نکات ضروری در اجاره ملک:

1- مدت اجاره باید معین باشد در غیر این‎صورت اجاره باطل است. معمولا این مدت برای یکسال تعیین می‎شود.

2-  لازم نیست موجر، مالک عین مستاجره باشد ولی باید مالک منافع آن باشد.

3-  اگر بعد از قرارداد معلوم شود عین مستاجره ( ملک مورد اجاره) معیوب بوده، مستاجر حق فسخ دارد.

4-  موجر نمی تواند در مدت اجاره در عین مستاجره تغییری  ایجاد کند، مگر اینکه با توافق مستاجر باشد.

اجاره ملک

5-  تعمیرات و مخارجی که برای اجاره و امکان بهره برداری از آن لازم است به عهده مالک است مگر آن که در اجاره‎نامه خلاف آن قید شده باشد.

6-  مستاجر باید در زمان های تعیین شده برای پرداخت اجاره بها در قرارداد، آن را پرداخت کند و رسید تحویل بگیرد.

7-  عقد اجاره ملک با فوت موجر یا مستاجر باطل نمی شود.

8-  مستاجر حق انتقال ملک مورد اجاره را به شخص دیگری ندارد مگر اینکه در قرارداد توافق شود.

9- اگر مستاجر بدون اجازه موجر در مورد اجاره تعمیراتی صورت دهد حق مطالبه آن را از موجر ندارد و در صورت درخواست موجر می‎بایست مورد اجاره را به همان وضع اولیه تحویل دهد.

10- موجر حق دارد در صورت ساخت و ساز یا کاشتن درخت توسط مستاجر در زمین اجاره ای بدون اجازه او، آن را از بین ببرد.

نکته حائز اهمیت دیگر در زمینه تنظیم اجاره نامه این است که  به جز موجر و مستاجر باید دو نفر دیگر به عنوان شاهد اجاره نامه را امضا کنند.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

تامین خواسته در پرسش و پاسخ های حقوقی

در سلسله پرسش و پاسخ های حقوقی مجله دلتا سوالاتی که برای عموم مردم پیش می‎آید بررسی و پاسخ داده می‎شود. در این بخش به سوالاتی که در خصوص موضوع مهم تامین خواسته مطرح شده است، به بررسی و پاسخ خواهیم پرداخت.

تامین خواسته چیست؟

تامین خواسته به معنی توقیف مال به منظور دسترسی بعدی است. به عبارت دیگر خواهان می‎خواهد بعدا" با این مشکل مواجه نشود که با اعسار ( عدم دارایی )خوانده مواجه شود و با این کار امکان نقل و انتقال و یا مخفی کردن مال را توسط خوانده از بین می‎برد.

چه زمانی امکان طرح درخواست تامین خواسته وجود دارد؟

مطابق با ماده 108 قانون آیین دادرسی مدنی در سه زمان مختلف امکان طرح درخواست تامین خواسته وجود دارد:

  1. قبل از طرح دعوای اصلی
  2. ضمن دادخواست اصلی
  3. در جریان رسیدگی

برای رسیدگی به تامین خواسته نیازی به تعیین وقت رسیدگی وجود ندارد. اگر شرایط مهیا باشد بلافاصله این قرار صادر خواهد شد.

تامین خواسته

در چه صورت برای صدور قرار تامین باید خسارت احتمالی پرداخته شود؟

چناچه مستند دعوی مطروحه سند رسمی و چک و سفته واخواست شده باشد جهت صدور قرار تامین نیازی به پرداخت خسارت احتمالی نیست، بنابراین چک و سفته باید در مواعد مقرر و بر حسب مورد برگشت و واخواست شده باشد و دادخواست مطالبه آن نیز در مهلت مقرر تقدیم و مطرح شده باشد.

میزان خسارت احتمالی به تشخیص دادگاه است. زمانی که خواسته، مطالبه وجه نقد باشد و دلایل و مدارک نیز قوی باشد، خسارت احتمالی معمولا بین 10 تا 15 درصد از مبلغ خواسته است.

به کدام مرجع قضایی باید مراجعه شود؟

درخواست تامین خواسته بر حسب مورد باید به دادگاه و یا شورای حل اختلافی ارائه شود که صلاحیت رسیدگی به دعوای اصلی را دارد .

چنانچه قبل از تقدیم دادخواست اصلی تقاضای تأمین خواسته شده باشد و قرار تأمین خواسته نیز صادر شده باشد ، درخواست کننده تامین خواسته مکلف است تا ده روز از تاریخ صدور قرار، نسبت به اصل دعوی ، دادخواست خود را مطرح نماید و گرنه دادگاه به درخواست طرف مقابل این قرار را لغو می‎کند.

شایان ذکر است این قرار ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ به خوانده ، قابل اعتراض است  اما قابل تجدیدنظر نیست .

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

هزینه تعمیر آسانسور طبقه همکف را شامل می شود؟

با توسعه آپارتمان نشینی و جایگزینی مجتمع های چند طبقه به جای خانه های حیاط دار، مردم برای رفتن به طبقات بالاتر ساختمان آسانسور را بر پله ها ترجیح می دهند. اما پرسشی که مطرح می شود این است که ،آیا ساکنان طبقه همکف که از آسانسور استفاده نمی‎کنند نیز باید هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن را بپردازند یا شامل آن‎ها نمی‎شود؟ در این نوشته به این ابهام مطابق با قانون پاسخ داده خواهد شد.

تعمیر آسانسور طبق قانون تملک آپارتمان ها

ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها می‌گوید: پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار بگیرد یا نگیرد الزامی است، البته در مواردی که هزینه‌های آسانسور نسبت به کل هزینه‌های ساختمان تفکیک شده باشد موضوع به نحو دیگری است.

  • حال سوالی که مطرح می‎شود این است که آیا هزینه ماهانه تعمیر آسانسور شامل حال افرادی که در طبقه همکف ساکن هستند می‌‎شود؟

تعمیر آسانسور

این پرسش را به دو صورت می‌توان پاسخ داد:

اگر هزینه‌های تعمیر آسانسور در شارژ ساختمان به صورت مجزا آورده نشده باشد، مالک طبقه اول به هیچ عنوان نمی‌تواند از پرداخت هزینه‌های تعمیر آسانسور خودداری کند ولو اینکه از آسانسور استفاده نکند، زیرا هزینه تعمیر آسانسور نباید به‌طور مجزا و مستقل، از هر واحد‌ی دریافت شود بلکه باید از محل صندوق ساختمان تامین و هزینه شود.

آسانسور و یا هر وسیله  دیگری که در ساختمان نصب و تعبیه شده، جزء منصوبات ساختمان است و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها را مدیر ساختمان بر عهده دارد.

بعضی از تاسیسات ممکن است مورد استفاده برخی واحد‌ها قرار گیرد و یا برخی دیگر از آن ها استفاده نکنند.
آن طور که بخش آخر ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها بیان کرده است، پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار بگیرد یا نگیرد الزامی است.

امکان دارد هزینه‌های آسانسور تفکیک شده نسبت به کل هزینه‌های ساختمان باشد که در این صورت ساکنین در مجمع عمومی می‌توانند روش خاصی برای تقسیم هزینه‌های آسانسور تعیین کنند. در نهایت هیئت مدیره ساختمان در مورد پرداخت هزینه های آسانسور از سوی ساکنان واحد ها تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

منبع: سایت میزان

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

هدایای نامزدی را طبق قانون باید برگردانید

با توافقات اولیه  خانواده های دختر و پسر با یکدیگر، دوران نامزدی شروع می‎شود. این دوران در ایران، دوره شناخت رفتارها و عادات و آماده شدن برای ورود به زندگی مشترک زوج های جوان و شروع آن برای یک عمر زندگی در کنار هم است. در این دوره، طبق رسوم از طرف خانواده‎ها، به دختر و پسر  هدایایی از قبیل طلا ، جواهر و ماشین و ... داده می‎شود.  اگر به هر دلیل بین این زوج اختلافی پیش آید و از ازدواج با هم منصرف شوند ؛ تکلیف هدایای نامزدی چه خواهد شد؟ در این نوشته به پاسخ این موضوع طبق قانون می‎پردازیم.

هدایای نامزدی

دوران نامزدی و عقد متفاوت است

دوران نامزدی دوره‎ای است که مراسم خواستگاری انجام شده، ولی هنوز منجر به عقد نکاح نشده است. باید توجه کرد از لحاظ قانونی این دوران که هنوز زوجیت تشکیل نشده است با دوران عقد، یعنی حد فاصل وقوع عقد نکاح و شروع زندگی مشترک را نباید با هم اشتباه گرفت. قانون نیز فقط در مورد هدایای این دوران تعیین تکلیف کرده است.

استرداد هدایای نامزدی:

واضح است آنچه بین نامزدها رد و بدل می‎شود، مشروط به ازدواج آن‎ها بوده و اگر چنین قراری وجود نداشته باشد؛ دلیلی برای تعلق هدایای نامزدی نیز وجود نخواهد داشت.

مطابق با ماده 1037 قانون مدنی: هریک از نامزدها در صورت به‎هم خوردن وصلت مورد نظر ، هدایایی را که خود یا والدین ( پدر و مادر) او برای این وصلت به طرف دیگر اهدا کرده است می تواند مطالبه کند.اگرعین هدایا موجود نباشد، مستحق گرفتن قیمت هدایایی خواهد بود که به طور معمول نگه داشته می‎شود، مگر این‎که آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد.

هدایای نامزدی

با توجه به متن قانون، این هدایا در تمام موارد قابل مطالبه نیست؛ بلکه فقط تحت شرایط زیر اهدا کننده هدیه حق مطالبه خواهد داشت:

  1. این هدایا به منظور وصلت طرفین و نه به انگیزه دیگری تقدیم شده باشد.
  2. وصلت به‎هم خورده باشد و دیگر بنا نباشد که ازدواجی بین نامزدها صورت گیرد.
  3. به هم خوردن وصلت، به دلیل فوت یکی از طرفین نباشد.
  4. چنانچه عین هدایا موجود است، قابل مطالبه و استرداد است. اما چنانچه عین هدایا موجود نیست، صرفاً قیمت هدایایی قابل مطالبه است که به‎طور معمول نگه داشته می‎شود. به این معنی که مصرف‎شدنی نیست. به طور مثال، عطر و دسته‎گل و ... مصرف‎شدنی هستند، بنابراین قابل مطالبه نیستند.
  5. قیمت هدایای نگه داشتنی که تلف شده‎اند، در صورتی قابل مطالبه است که در اثر تقصیر هدیه‎گیرنده تلف شده باشد.

شایان ذکر است ، در مورد عکس‎های دوران نامزدی، می‎توان آن‎ها را درصورت باقی ماندن عکس‎ها مطالبه کرد. در مورد خسارت چنانچه عکس‎ها در عرف ارزش مالی داشته و با تقصیر دریافت‎کننده تلف شده باشد، قابل مطالبه است.

مطالب حقوقی بیشتر بخوانید:

آیا مساحت ملک در هزینه شارژ ساختمان موثر است؟

استعلام شهرداری برای فروش ملک چه مدت اعتبار دارد؟

قبل از سفر، از ممنوع الخروج نبودن خود مطمئن شوید

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.