خرید ملک ورثه‌‌ای و نکات آن

 

برای اینکه ملک ورثه‎‌ای را بخرید باید رضایت تمام وراث را داشته باشید و هیچ مخالفی در این زمینه نباشد.
ملک ورثه ‌ای

زمانی که مالک ملکی فوت می‌کند، طبق قانون، ملک به وراث وی انتقال می‌‎یابد. در این مواقع به این ملک، ملک ورثه‌ای می‌گویند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نکات خرید ملک ورثه ‌ای می‌پردازیم.

خرید ملک ورثه‌‌ای

در خرید ملک ورثه‌‌‌ای لازم است به یک سری نکات توجه داشته باشید که عبارتند از:

بررسی گواهی انحصار وراثت

برای خرید یک ملک ورثه‌ای در وهله اول لازم است بدانید ورثه مالک چه کسانی هستند و به عبارت دیگر شما با چه کسانی طرف هستید؟
بدین منظور، قبل از خرید ملک، از ورثه بخواهید گواهی انحصار وراثت را به شما نشان دهند و شما نیز حتماً یک کپی از آن بگیرید.

مطمئن شوید که ملک متعلق به متوفی است

مسلماً در صورتی شما می‌توانید ملکی را از ورثه خریداری کنید که متعلق و به نام مالک فوت شده باشد و نه شخص دیگر. بنابراین برای اطمینان لازم است خریدار، سند ملک را ملاحظه کند تا در این خصوص شبه‌ای وجود نداشته باشد.

ملک ورثه ‌ای

اطمینان از رضایت همه وارثان برای فروش ملک

شما در صورتی می‌توانید یک ملک ورثه‌‌ای که بین چند ورثه تقسیم شده است را خریداری کنید که همه آن‌ها به فروش ملک راضی باشند؛ در غیراینصورت، حتی اگر همه ورثه به فروش ملک راضی باشند و حتی یک نفر راضی نباشد، نمی‌توان ملک را خریداری کرد. البته در صورت عدم حضور یکی از ورثه به هر دلیلی از جمله خارج از کشور بودن یا بیماری و… حضور و اعلام رضایت وکیل وی نیز کافی است.

بررسی مفاصا حساب مالیاتی ملک

مفاصا حساب مالیات بر ارث، سندی است که توسط اداره مالیات صادر می‌شود و برای خرید ملک ورثه ‌ای به آن نیاز است.

بررسی قیم‌نامه در صورت وجود ورثه صغیر در میان وراث

در صورتی که در میان وراث متوفی ورثه صغیری وجود داشته باشد، می‌بایست برای او قیم تعیین شده باشد؛ زیرا خود صغیر نمی‌تواند طرف معامله ملک ورثه‌ای شما واقع شود. بنابراین، چنانچه در گواهی انحصار وراثتی که از ورثه گرفتید، نام صغیری وجود دارد حتما قیم‌نامه او را بررسی کنید.

اطمینان از نبود وصیت‌نامه

در صورتی که تمام یا بخشی از ملک ورثه ای طبق وصیت به کسی واگذار شده است، شما باید ملک را از آن شخص خریداری کنید و یا در صورتی که بخشی از ملک به موجب وصیت به او منتقل شده باشد او هم باید هنگام معامله حضور داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب وصیت نامه در چه صورتی باطل است؟ را مطالعه کنید.

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

آیا سند رسمی را می‌توان باطل کرد؟

 

سند رسمی سندی است که نزد مراجع دولتی و تحت نظر حاکمیت یا مراجعی که قانونگذار برای تنظیم برخی اسناد در نظر گرفته مثل دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود.
باطل کردن سند

سند مالکیت یکی از مهمترین سند‌های حقوقی به شمار می‌رود، اما گاهی اوقات ممکن است بخواهیم سند مالکیت را ابطال یا اصلاح کنیم که در این صورت باید بر اساس قانون پیش برویم. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نحوه باطل کردن سند رسمی می‌پردازیم.

باطل کردن سند رسمی

یکی از نکات حقوقی مهم در قانون اسناد مالکیت این است که اگر اسناد خدشه‌دار شوند یا نیاز به اصلاح آن‌ها باشد، می‌توان اسناد را به صورت قانونی ابطال و اصلاح کرد.

ابطال و اصلاح سند مالکیت ممکن است بدون حکم دادگاه صورت گیرد که در اینصورت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است که طبق درخواست مراجع قانونی سند را باطل کند که در اینصورت نیازی به حکم دادگاه نیست و سازمان ثبت اسناد خود وارد عمل می‌شود. مواردی مانند اصلاحات اراضی و تقسیم آن‌ها از این جمله موارد هستند. گاهی اوقات هم باطل کردن سند مالکیت توسط اداره ثبت انجام می‌شود در اینصورت فرد باید به اداره ثبت مراجعه کرده و بدون حکم دادگاه اقدام به ابطال سند کند.

در ماده ۲۵ قانون ثبت، اختیار ابطال یا اصلاح سند مالکیت به هیات نظارت سپرده شده است و بر اساس این ماده «چنانچه در اثر بی‌دقتی و اشتباه نویسنده در سند مالکیت و… اشتباهی رخ داده باشد، چنانچه ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالفت با سند رسمی باشد یا ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالف حکم نهایی دادگاه باشد و همچنین اشتباهاتی در جریان عملیات مقدماتی رخ دهد و در دفتر املاک نیز وارد شود و چنانچه اشتباهاتی در عملیات تفکیکی رخ داده و در دفتر املاک نیز وارد شود، در همه موارد مورد اشاره شده، اصلاح یا ابطال سند مالکیت در صلاحیت هیات نظارت خواهد بود.»

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب خرید ملک ورثه‌‌ای و نکات آن را مطالعه کنید.

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

مراحل طلاق توافقی

 

برخلاف آنچه که عموم مردم تصور می‌کنند در طلاق توافقی حتما لازم نیست زن مهریه خود را ببخشد و از حق و حقوق قانونی خود چشم‌پوشی کند، بلکه هر توافقی که بین زوجین صورت گرفته باشد، معتبر است.
مراحل طلاق توافقی 

در قانون راه‌ها و روش‌های مختلفی برای طلاق پیش‌بینی شده است که بر اساس آن می‌توان طلاق را به طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی تقسیم‌بندی کرد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مراحل طلاق توافقی می‌پردازیم.

مراحل طلاق توافقی 

در قانون حمایت از خانواده مراحل و شیوه به خصوصی وجود دارد که آن را از سایر انواع طلاق مجزا می‌کند. مطابق این قانون، در تمامی موارد طلاق بجز طلاق توافقی، زوجین باید توسط دادگاه به داوری ارجاع داده شوند. مثلا در طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد زوجین به داوری ارجاع داده می‌شوند و دادگاه پس از بررسی نظر داوران رای صادر می‌کند.

اما در طلاق توافقی، نیازی به انجام این‌ کار نیست؛ به این دلیل که طرفین با هم توافق کرده‌اند. بنابراین زوجین تنها باید به واحد مشاوره خانواده مراجعه کرده و مشاور بایستی نظر خود را برای تعیین تکلیف به دادگاه ارائه کند. برای اخذ نوبت مشاوره ابتدا باید در سامانه تصمیم طلاق ثبت‌نام کرده و سپس روز، ساعت و مرکز مشاوره را در این سامانه انتخاب کنند.
پس از آن، قاضی با بررسی نظر کارشناس مشاوره، اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌کند که زوجین باید این گواهی را تا سه ماه از تاریخ صدور، به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق برده و اجرای صیغه طلاق و ثبت آن را تقاضا کنند.
در این نوع طلاق، طرفین بایستی حتما در دفترخانه حاضر باشند تا طلاق ثبت شود. یعنی عدم حضور یکی از طرفین در دفترخانه برای ثبت طلاق، مانع از انجام طلاق خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حقوق زن در طلاق توافقی به چه صورت است؟ را مطالعه کنید.

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

اگر اینترنتی سرمان کلاه رفت چه کنیم؟

 

اولین کاری که می‌توان در مواجهه با کلاهبرداری مجازی انجام داد، مراجعه به دفاتر خدمات قضایی است.
کلاهبرداری اینترنتی

با رواج استفاده از فضای مجازی و همچنین خرید و فروش‌هایی که در اینترنت انجام می‌شود کلاهبرداران اینترنتی هم بیشتر شده‌اند و کلاهبرداری در این فضا رونق زیادی گرفته است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی پیگیری کلاهبرداری اینترنتی می‌پردازیم.

پیگیری کلاهبرداری اینترنتی

باید توجه داشته باشید که اگر مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفتید، نباید به پلیس ۱۱۰ زنگ بزنید یا راهی کلانتری محله شوید؛ شما باید برای رسیدگی به این کلاهبرداری‌ها به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید.

برای شکایت علاوه بر مستندات جرم، باید کارت ملی یا شناسنامه و هزینه‌های جانبی همراهتان باشد. روش دیگری هم برای پیگیری کلاهبرداری اینترنتی وجود دارد که راحت‌تر به‌نظر می‌رسد؛ درصورتی که جرمی علیه شما در فضای مجازی اتفاق افتاد، می‌توانید به سایت اینترنتی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir مراجعه و روی آیکون ارتباطات مردمی کلیک کنید. در این بخش، مشخصات، نشانی و شماره تلفن به همراه موضوع شکایت شما به ثبت می‌رسد و پلیس فتا در کمترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و موضوع را پیگیری خواهد کرد.

به این نکته توجه داشته باشید که حتماً برای پیشگیری از قربانی شدن دیگران و جهت پاکسازی فضای سایبر از جرایم و کلاهبرداری‌ها، حتی در مواردی که مبلغ کلاهبرداری یا تخلف بسیار اندک است نیز نسبت به گزارش جرم و یا طرح شکایت خود اقدام کنید تا مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه را انجام داده باشید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب خرید گوشی سرقتی چه عواقبی در پی دارد؟ را در بخش حقوقی مجله دلتا مطالعه کنید.

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

تنظیم قولنامه ملک و نکات آن

 

قولنامه نوعی قرارداد اولیه‌ بین طرف خریدار و طرف فروشنده است.
تنظیم قولنامه

یکی از مسائل حقوقی مهم در امر خرید خانه تنظیم قولنامه است. افرادی که قصد خرید خانه را دارند، پس از دیدن و پسندیدن خانه‌ مورد نظر، موافقت خود را به مشاور املاک مربوطه اعلام می‌کنند و مشاور املاک نیز اقدام به نوشتن قراردادی بین خریدار و فروشنده می‌کند که به آن قولنامه می‌گویند. در این قولنامه باید به نحوه انتقال سند و فسخ معامله نیز توجه کرد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تنظیم قولنامه ملک می‌پردازیم.

 جزئیات تنظیم قولنامه ملک چه مواردی است؟

  • اولین و مهم‌ترین بخش در قولنامه مشخصات خریدار، فروشنده و ملک مورد نظری است که قرار است معامله بر سر آن صورت بگیرد.
  • در این سند همچنین زمان آغاز و پایان معامله ذکر می‌شود و همچنین طرفین بنا به توافقی که بین خودشان می‌کنند، حقی را برای فسخ معامله در صورت به وجود آمدن شرایط خاص در نظر می‌گیرند.
  • معمولا در قولنامه‌ها هزینه‌ای را به عنوان ضمانت اجرایی یا خسارت در نظر می‌گیرند که در مواقع لازم از سوی هر کدام از طرفین معامله، به دیگری پرداخت می‌شود، به این هزینه اصطلاحاً وجه التزام می‌گویند، که پایبندی هر دو طرف به معامله را تضمین می‌کند.

تنظیم قولنامه

هنگام تنظیم قولنامه ملک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • یکی از مسائل حقوقی مهم آن است که بنگاه املاک باید از اتحادیه‌ مشاورین املاک مجوز رسمی داشته باشد تا صلاحیت تنظیم قولنامه را داشته باشد.
  • گاهی ممکن است ملک مورد معامله تحت مالکیت چند نفر باشد، در اینصورت تمام آن‌ها باید پای معامله حضور داشته باشند یا اینکه یک نفر به وکالت از همه‌ آن‌ها در معامله حضور یابد. دقت داشته باشید که این وکالت باید به صورت محضری در دفترخانه‌ اسناد رسمی ثبت شده باشد و اصل آن ارائه شود. در غیر این صورت هرگونه دست خط یا مهر و امضا یا حتی سربرگ‌های شرکتی فاقد اعتبار قانونی است و ممکن است در آینده سبب بروز مشکلاتی شود. برای استعلام اصالت وکالت‌نامه یا حضورا به دفترخانه‌ای که وکالت تنظیم شده است مراجعه کنید یا از طریق سایت اداره ثبت استعلام بگیرید.
  • نحوه‌ پرداخت‌ها و واگذاری‌ها در قولنامه به صورت دقیق باید ذکر شود. اگر خریدار قرار است چک ارائه کند، باید مشخصات چک به صورت دقیق در قولنامه بیاید و اگر مدارکی مانند اصل سند از سوی فروشنده باید ارائه شود، عنوان آن‌ها در قولنامه باید ثبت شود.
  • در پایان تنظیم قولنامه باید مهر و امضا بنگاه و همچنین امضا طرفین قرارداد وجود داشته باشد. علاوه بر امضا خود طرفین، هرکدام از آن‌ها باید دو نفر را به عنوان شاهد به همراه داشته باشند و شاهدان نیز محل مربوطه در قولنامه را امضا کنند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب خرید ملک ورثه‌‌ای و نکات آن را مطالعه کنید.

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید