نکات حقوقی مهم که قبل از تنظیم قرارداد باید بدانید

به دلیل اهمیت بالایی که قرارداد در روابط طرفین دارد و سود و زیان طرفین که بسته به آن است، باید نکاتی که در تنظیم هر قرارداد به‌صورت کلی مورد نیاز است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
نکات حقوقی تنظیم قرارداد

قرارداد به توافق بین دو یا چند شخص برای ایجاد آثار حقوقی گفته می‌شود و به عنوان یکی از متداول‌ترین شیوه‌های توزیع و جابه‌جایی ثروت در جامعه تلقی می‌گردد. اما قرارداد را چگونه باید تنظیم کنیم؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات حقوقی تنظیم قرارداد می‌پردازیم.

مطابق نظم عمومی بودن تمام قرارداد‌ها

طرفین می‌توانند هر نوع قراردادی را بین خود منعقد کنند و لازم نیست ضرورتا قرارداد منعقده بین آن‌ها از قرارداد‌های تعیین شده در قانون باشد. البته اشخاص باید در تنظیم قرارداد‌های غیر معین، نظم عمومی را رعایت نمایند و در غیر این‌صورت قرارداد منعقده بین آن‌ها، بی‌تاثیر خواهد بود.

ذکر تاریخ و شماره قرارداد

 در قرارداد‌هایی که منعقد می‌کنید حتما تاریخ و شماره قرارداد را قید نمایید. شاید در نگاه اول این موضوع بی‌اهمیت جلوه کند، ولی باید بدانید که وجود تاریخ در قرارداد‌ها بسیار مهم است.

تعیین دقیق طرفین قرارداد

 باید توجه داشته باشید که در هر قرارداد باید طرفین آن را به‌صورت کامل و واضح تعیین نمایید. قرارداد حداقل بین دو نفر تشکیل می‌شود و فرض انعقاد قرارداد یکجانبه غیر ممکن است. البته قرارداد می‌تواند بیش از دو طرف هم داشته باشد.

تعیین سمت افراد

علاوه بر این‌که طرفین قرارداد را تعیین نمودید و مشخصات آن‌ها را در قرارداد ذکر کردید باید سمت آن‌ها را نیز در قرارداد مورد اشاره قرار دهید. چراکه یک قرارداد ممکن است از طرف شخص اصیل، یعنی شخصی که قرارداد برای او منعقد می‌گردد یا از جانب نماینده وی منعقد گردد. بنابراین در هر قرارداد باید تعیین کنید که قرارداد را شخص با چه سمتی منعقد می‌کند.

 ذکر نام ضامن در قرارداد

در برخی از قرارداد‌ها ممکن است افرادی به عنوان ضامن در قرارداد وجود داشته باشند که در این‌صورت باید نام ضامن این قرارداد در آن به‌صورت دقیق و کامل ذکر گردد و مشخصات آن‌ها در قرارداد مورد اشاره قرار گیرد.

 ذکر تضمینات داده شده

علاوه بر وجود ضامن در قرارداد ممکن است تضمیناتی از طرفین قرارداد اخذ شده باشد.

تعیین موضوع قرارداد

نکته بعد در تنظیم قرارداد تعیین موضوع قرارداد است به این معنا که باید موضوعی را که به منظور آن قرارداد منعقد گردیده است در قرارداد تعیین شود.
 تنظیم قرارداد

تعیین مبلغ قرارداد

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در قرارداد تعیین کنید مبلغ قرارداد است. این موضوع باید به‌صورت کامل و دقیق در قرارداد ذکر گردد. البته گاهی ممکن است در ابتدای عقد نتوان مبلغ را به درستی تعیین کرد که در این حالت تعیین مبلغ به‌صورت برآورد خواهد بود و در انتهای کار مبلغ نهایی معین خواهد شد که در این موارد لازم است در عقد چنین موضوعی را ذکر کنید.

 تعیین زمان پرداخت مبلغ قرارداد

علاوه بر تعیین مبلغ قرارداد باید زمان پرداخت را نیز مشخص نمایید تا با طرف دیگر قرارداد دچار مشکل نگردید.

 ضمانت اجرای تخلف از تعهدات طرفین

علاوه‌بر تعیین نمودن تعهدات و تکالیف هر یک از طرفین در قرارداد، باید ضمانت اجرا‌هایی را نیز برای تخلف از این تعهدات در قرارداد تعیین نمود. باید توجه کنید که ضمانت اجرا‌هایی تعیین کنید که جزئی باشند تا در صورت تخلف از هر یک از تعهدات ضمانت اجرای مورد نظر بر آن جاری گردد.

تعیین شروط مورد نظر خود‌

می‌توانید در قرارداد‌های خود، شروطی را برای اجرای موضوع قرارداد تعیین کنید.
نکات حقوقی مهم در تنظیم قرارداد
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی نکاتی که هر خریدار و فروشنده باید بدانند مطالعه کنید.

دارایی شوهر در چه شرایطی با زن نصف می‌شود؟

یکی از شروط مهمی که در عقدنامه‌ها ذکر می‌شود شرط نصف شدن اموال مرد هنگام طلاق است.
شرایط نصف شدن دارایی شوهر

به‌طور کلی هنگامی که بین دو طرف قراردادی بسته می‌شود آن‌ها می‌توانند علاوه بر تعهداتی که قانونا با امضاء قرارداد به عهده خود گذاشته می‌شود، شرایطی را به عقد اضافه کنند که دو طرف ملتزم به رفتار بر اساس آن باشند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط نصف شدن دارایی شوهر می‌پردازیم.

دارایی شوهر در چه شرایطی با زن نصف می‌شود؟

چنانچه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء‌اخلاق و رفتار وی نباشد، زوج مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را به‌صورت بلاعوض به زوجه منتقل نماید.

تحقق این شرط منوط به حصول موارد زیر است:

  • زمانی زوجه می‌تواند از این شرط به نفع خود استفاده نماید که طلاق صورت گرفته باشد. به عبارت دیگر امکان الزام شوهر برای اجرای این شرط پیش از درخواست طلاق وجود نخواهد داشت.
  •  طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار وی نباشد. به عبارت دیگر چنانچه سوء‌رفتار و سوء‌اخلاق زوجه موجب گردیده باشد تا زوج اقدام به طلاق وی نماید شرط تنصیف دارایی محقق نخواهد گردید.

نصف شدن دارایی شوهر

  • بایستی که حتما مرد متقاضی طلاق باشد. به عبارتی دیگر مطابق قانون طلاق به اراده مرد است. بنابراین چنانچه وی بخواهد از این حق قانونی خود استفاده نماید، درست است که در واقع از قید و بند زندگی مشترک رهایی می‌یابد، اما ناگزیر به قبول شرط تنصیف دارایی خواهد بود.
  • ملاک ارزیابی اموال در شرط تنصیف دارایی تا نصف اموال یا معادل آن است. به عبارت دیگر میزان و مبدا محاسبه نصف دارایی یا معادل آن، از کمترین اموال زوج تا سقف پنجاه درصد آن است.
  •  زوجه این امکان را نخواهد داشت تا هر مالی از زوج را برای خود و در راستای شرط مطالبه نماید. به عبارت دیگر شرط تنصیف دارایی فقط مختص به دارایی است که در زمان زوجیت حاصل شده باشد. بنابراین اموالی را که زوج پیش از ازدواج داشته است یا به وی ارث رسیده است را نمی‌توان در راستای اجرای شرط موصوف به زوجه داد.
  • آخرین شرطی که می‌بایست وجود داشته باشد تا شرط تنصیف دارایی به نفع زوجه قابل اجرا باشد، موجود بودن اموال حین طلاق است. بنابراین شامل اموال از بین رفته اعم از تلف یا مفقود شده، نخواهد گردید.

 دارایی شوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی برای دریافت مهریه چقدر باید هزینه کرد مطالعه کنید.

آیا فروش پارکینگ و انباری قانونی است؟

امروزه با افزایش میزان ساخت و ساز مجتمع‌های مسکونی و رشد آپارتمان‌نشینی، اختلافات زیادی بر سر موضوعات مرتبط با آپارتمان‌نشینی مثل مالکیت بر انباری یا پارکینگ و … نیز افزایش یافته است.
فروش پارکینگ و انباری

گاهی در یک مجتمع مسکونی برخی واحدهای دارای پارکینگ و بدون ماشین، قصد دارند که پارکینگ خود را به افراد دیگر اجاره دهند یا بفروشند و با اختلافاتی بر سر این موضوع با دیگر واحدهای ساختمان مواجه می‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع فروش پارکینگ و انباری می‌پردازیم.

آیا می‌توان انباری و پارکینگ ساختمان را به شخص دیگری واگذار کرد یا فروخت؟

در بسیاری از مواقع پارکینگ و انباری واحدها در سند مالکیت مربوطه به آن درج شده و به عنوان بخشی از واحد است.

هم‌زمان با فروش یا اجاره دادن آن واحد این بخش‌ها نیز باید به مالک جدید واگذار شوند.

اما موردی که در این جا قصد صحبت درباره آن را داریم این است که در بسیاری از موارد افراد بدون این که بخواهند واحد خود را بفروشند یا اجاره دهند تنها قصد واگذاری پارکینگ یا انباری مربوط به آن واحد را دارند.

فروش پارکینگ

انجام این کار از نظر حقوقی امکان‌پذیر نبوده و افراد مجاز به انجام آن نیستند.

در کل برای خرید و فروش یک واحد باید تمامی بخش‌های آن واگذار شود. در غیر این‌صورت نمی‌توان ساختمان را جدا از پارکینگ یا انباری آن فروخت و برعکس این موضوع نیز صادق است.

اما ما با حالت دیگری نیز رو به رو هستیم که گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی از افراد ساکن در ساختمان نیاز به پارکینگ یا انباری خود ندارند و استفاده‌ای از آن نمی‌کنند. در همین حال یکی دیگر از افراد نیاز به پارکینگ یا انباری اضافه برای نگهداری وسایل خود را دارد.

در این حالت پیش آمده افراد می‌توانند با انجام توافقاتی مابین یکدیگر اقدام به اجاره پارکینگ و همچنین انباری داشته باشند که انجام این کار از نظر قانونی مشکلی ندارد.

افراد مجاز به انجام آن هستند اما قبل از آن باید توافق سایر افراد ساکن در ساختمان را نیز به دست آورند.

 قوانین زیر برای اجاره یا فروش انباری یا پارکینگ وجود دارد:

  • بخش‌هایی مانند پارکینگ و انباری آپارتمان‌ها از واحد آپارتمانی محسوب می‌شود و نمی‌توانید آن‌ها را به‌صورت جداگانه واگذار کنید یا بفروشید.
  • اجاره دادن پارکینگ تنها به افراد ساکن در همان ساختمان امکان‌پذیر است. فروش و واگذاری آن به افراد دیگر و خارج از ساختمان مجاز نیست.
  • چنانچه پارکینگ یا انباری واحد خود را به دیگر مالکان واگذار کردید یا فروختید، تغییرات مربوطه در سند مالکیت باید حتما لحاظ شود.
  • اگر پارکینگ را به افراد خارج از ساختمان واگذار کردید، دیگر همسایگان می‌توانند این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند و از شما شکایت کنند.

 فروش انباری

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی آیا پارک خودرو جلو درب منزل جرم است؟ مطالعه کنید.

آیا والدین می‌توانند قبل از فوت، ارث فرزندان را تقسیم کنند؟

ارثیه زمانی معنا و مفهوم پیدا می‌کند که شخصی فوت کند و ماتَرَکی (ارثیه) از وی باقی بماند.
تقسیم ارث قبل از فوت

یکی از مباحث حقوقی مهم که موضوع بسیاری از مشاوره‌هایی است که با حقوقدانان انجام می‌شود، تقسیم ارث قبل از فوت مورث است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تقسیم ارث قبل از فوت می‌پردازیم.

تکلیف ورثه فوت شده قبل از مورث

قبل از بررسی حکم تقسیم ارث قبل از فوت باید به این سوال مهم پاسخ دهیم که تکلیف ورثه فوت شده قبل از مورث چیست؟

آیا آن‌ها نیز از اموال مورث سهم می‌برند یا ورثه آن‌ها می‌توانند برای دریافت سهم‌الارث مورث فوت شده خود، اقدام کنند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت همان‌طور که در ماده ۸۷۵ قانون مدنی اشاره شده است، شرط وراثت، زنده بودن در حین فوت مورث است. در نتیجه ورثه تنها زمانی از اموال سهم می‌برند که در زمان فوت مورث در قید حیات باشند. با این وجود در خصوص تقسیم ارث قبل از فوت فرآیند دیگری وجود دارد و تقسیم اموال، بیشتر مبتنی بر تمایل مالک آن‌ها است.

تقسیم ارث

تقسیم ارث قبل از فوت

والدین می‌توانند قسمتی یا هر میزان از اموال و املاک خود را به یک یا چند نفر از فرزندانشان یا هر کس دیگری در قالب عقود دیگری مانند هبه، صلح، هدیه، فروش یا به اشکال حقوقی دیگری واگذار نمایند.
هم‌چنین می‌توانند وصیت کنند که بعد از فوت آن‌ها، قسمتی از اموال را به کسی دیگر غیر از فرزندان آن‌ها واگذار شود.
البته اگر در قالب وصیت باشد این وصیت فقط تا ۳/۱ (یک سوم ) کل ارثیه نافذ است. مگر اینکه کلیه وراث آن را تنفیذ و تایید نمایند. (والا نسبت به مازاد ۳/۱ وصیت باطل و بلااثر است).
پدر و مادر می‌توانند ارثیه خود را حتی به غیر از ورثه وصیت نمایند، مثلا برای امور خیریه یا یکی از همسایگان و…
بنابراین اگر والدین قبل از فوت برای جلوگیری از هر گونه نزاع احتمالی قصد دارند که به یکی از روش‌هایی که گفته شده اقدام نمایند بایستی از طریق ثبت و صدور سند رسمی اقدام کنند.
تقسیم کردن ارث

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط و مراحل فروش سهم‌الارث را مطالعه کنید.

آیا بیمه مهریه مرد را از پرداخت آن نجات می‌دهد؟

بیمه مهریه از جمله تدابیری است که برای حفظ حق و حقوق زنان اندیشیده شده است.
پرداخت مهریه توسط بیمه

این روزها شاهد این هستیم که مهریه از ماهیت اصلی خود که گره‌ گشایی در کار خانواده و به خصوص زن بوده، فاصله گرفته و به یکی از بزرگترین معضلات مردان و بالطبع خانواده‌ها تبدیل شده است. زیرا با توجه به افزایش قیمت سکه حتی کمترین مهریه‌ها نیز مبلغ قابل توجهی پیدا کرده‌اند. در نتیجه اغلب مردان توانایی پرداخت مهر را ندارند. برای کاهش این معضلات بیمه‌ای تحت عنوان بیمه مهریه توسط شرکت‌های بیمه‌گر ارائه شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع پرداخت مهریه توسط بیمه می‌پردازیم.

بیمه مهریه چیست؟

در این بیمه، مرد با شرکت قراردادی می‌بندد تا ماهانه مبلغی را به حساب بیمه واریز کند. در عوض شرکت مذکور مکلف است در صورت از کار افتادگی یا فوت مرد، مهریه همسر وی را بپردازد.

اگر مدت قرارداد تمام شود و مرد در قید حیات باشد یا دچار از کار افتادگی نشود، بیمه تمام مبلغی را که مرد در این سال‌ها پرداخت کرده، به همسر او برمی‌گرداند.

ولی در صورت فوت یا از کار افتادگی مرد، دیگر پرداخت اقساط بیمه ضروری نیست و بیمه‌گر (شرکت بیمه) کل مبلغ مهریه زن را به قیمت روز به او می‌پردازد.

سقف بیمه مهریه

سقف پوشش این بیمه ۲۰ میلیون تومان است. به این معنی که اگر ارزش مهریه بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، فقط بخشی از آن تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مرد بر اساس سن، ارزش ریالی مهریه و مدت زمان قرارداد، مبلغ تعیین شده را به شرکت بیمه‌‌گر پرداخت می‌کند. در این‌صورت تمام یا بخشی از مهریه همسر خود را بپردازد.

شایان ذکر است که مدت قرارداد مذکور، ۵، ۱۰ و ۱۵ سال است. در این قرارداد شوهر می‌تواند حق بیمه خود را به‌صورت ماهانه، سه‌ماهه، شش‌ماهه و سالانه پرداخت کند.

پرداخت مهریه

بیمه مهریه چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

کارکردهای اصلی بیمه مذکور به عنوان تضمینی برای پرداخت حق و حقوق قانونی زن به شرح زیر است:

  • در صورت فوت بیمه‌گزار (مرد) به‌طور طبیعی‌ یا بر اثر حادثه در طول مدت قرارداد، دو برابر سرمایه اصلی بیمه (میزان مهریه بیمه شده) به زن پرداخت خواهد شد.
  • در صورت از کار افتادگی دائم و کامل شوهر در طول قرارداد، بیمه‌گزار (مرد) از پرداخت مابقی حق بیمه معاف می‌شود.
  • زن می‌تواند پس از گذشت ۲ سال از شروع قرارداد یا اولین حق بیمه، در صورتی‌که تمام اقساط پرداخت شده باشد، با موافقت بیمه‌گزار (شوهر) از محل ذخیره بیمه‌، وام بگیرد.
  • در صورتی‌که زن در طول مدت قرارداد بیمه‌نامه (حداقل ۶ ماه پس از شروع بیمه‌نامه یا پرداخت اولین حق بیمه) فوت کند، ارزش بازخرید بیمه‌نامه به بیمه‌گزار (مرد) پرداخت خواهد شد.
  • مرد نمی‌تواند بیمه‌نامه را در طول مدت قرارداد بدون اطلاع زن فسخ و اقساط پیشین را دریافت کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر شروط ضمن عقد نکاح را دست کم نگیرید مطالعه کنید.