مدیر ساختمان می تواند برق و گاز مشترک را قطع کند؟

این‎روزها یکی از مسائل چالش‌برانگیز ساختمان‌ها و مجتمع‎های مسکونی، نحوه جمع‌آوری شارژ واحدهای آن ساختمان است. بسیاری از اختلافات همسایه ها نیز به مراجع قضایی کشیده شده و به حجم پرونده‎های موجود دادگاه‎ها افزوده می‎شود. گاهی با درخواست مکرر مدیر ساختمان، بازهم برخی از همسایه‎ها شارژ واحد خود را پرداخت نمی‎کنند. در این صورت قانون به مدیران ساختمان این اجازه را داده که برخی از خدمات ساختمان، مانند برق یا گاز مشترک را قطع کنند.

راهکار قانونی مدیر ساختمان:

در صورت خودداری مالک یا مستأجر یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک، مدیر ساختمان مراتب را از طریق اظهارنامه به او ابلاغ می‌کند و اگر ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی اش را پرداخت نکند، مدیر مجتمع می‌تواند از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و ... به او خودداری کند.

لازم به ذکر است منظور فقط خدمات مشترک است. پس اگر برق یا آب اختصاصی مالک امتناع کننده از هزینه شارژ باشد مدیر نمی‌تواند آن را قطع کند.

برای قطع خدمات مشترک باید به دو نکته توجه داشت:

  • برگ اظهارنامه برای امتناع کننده از طریق دادگستری فرستاده شود و ده روز از تاریخ ابلاغ آن گذشته باشد و مالک یا مستأجر از پرداخت شارژ امتناع کند.
  • مدیر ساختمان فقط حق قطع خدمات مشترک را دارد و نمی‎تواند از خدمات اختصاصی جلوگیری کند. بنابراین اگر مدیر ساختمان بدون رعایت مراتب بالا، خدمات مشترک را قطع کند، خودش قابل تعقیب بوده و از نظر کیفری به عنوان ممانعت از اجرای حق به مجازات حبس محکوم می‌شود.

مدیر ساختمان

اگر مالک یا مستأجر علی‎رغم قطع خدمات مشترک باز هم از پرداخت بدهی خود امتناع کند، مدیر مجتمع مسکونی به اداره ثبت محل وقوع آپارتمان مراجعه و اداره ثبت بر مبنای اظهارنامه ابلاغ شده، علیه همسایه امتناع کننده اجرائیه صادر می‌کند.

به نظر می‌رسد در صورتی که قطع خدمات مشترک ممکن یا مؤثر نباشد، مدیر ساختمان می‌تواند به دادگاه عمومی -حقوقی یا شورای حل اختلاف دادخواست بدهد.

مرجع رسیدگی به این گونه شکایت‌ها خارج از نوبت رسیدگی می‌کند و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموعه ارائه می‌شود، محروم می‌کند و تا دو برابر مبلغ بدهی او را به نفع مجموعه جریمه خواهد کرد.

امکان اعتراض به نظر مدیر ساختمان :

لازم به ذکر است برای اعتراض به نظر مدیر ساختمان، ظرف ده روز پس از ابلاغ اظهارنامه به مالک در دادگاه عمومی- حقوقی محل وقوع آپارتمان می توان به این امر اعتراض نمود و دادگاه به این اعتراض نیز خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی رسیدگی می‎کند و رأی دادگاه قطعی است.

در مواردی که خدمات مشترک قطع می شود و رسیدگی سریع به اعتراض مالک یا مستأجر ممکن نباشد، چنانچه دلایل معترض قوی بود، دادگاه دستور متوقف ماندن تصمیم قطع خدمات مشترک را صادر خواهد کرد.

فرزند خواندگی ؛ آری یا نه ؟

کودکانی را می‎توان به عنوان فرزند خوانده انتخاب کرد که، تمامی کوشش‎ها برای شناسایی والدین آن ها بی‎نتیجه مانده باشد و مسئولان بهزیستی به این نتیحه رسیده باشند که امیدی به بازگشت کودک به خانواده خودش وجود ندارد. قوانین فرزند خواندگی عبارت است از قوانینی که جهت سرپرستی کودکان بهزیستی لازم می‎باشد. زوج‎هایی که بچه‎دار نمی‎شوند، می‎توانند با رعایت این قوانین اقدام به سرپرستی کودکان بی‎سرپرست نمایند.

فرزند خواندگی:

فرزند خواندگی یا فرزند پذیری به عبارتی، اعطای سرپرستی کودکان بدون سرپرست و تحت سرپرستی سازمان بهزیستی، به خانواده‎های متقاضی است. این خانواده‎ها باید دارای شرایط قانون جاری حمایت از کودکان بی سرپرست باشند. به بیان ساده، یک زوج جوان، که توانایی بچه دار شدن ندارند، یک کودک بی سرپرست را به فرزندی می‎پذیرند.

شرایط قانون فرزند خواندگی :

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست در سال 92 توسط قانون گذار تصویب شد. طبق ماده ۸ این قانون، سپردن سرپرستی کودک به افراد در صورتی امکان پذیر است که کودک شرایط زیر را دارا باشد:
  • امکان شناسایی هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری (پدرِ پدر) کودک وجود نداشته باشد.
  • پدر، مادر، جد پدری و وصی  تعیین شده از سوی ولی ‌قهری‌ (عنوانی است که برای پدر و جدِ پدری به صورت مشترک استفاده می‌شود.) آن‎ها در قید حیات نباشند.
  • دو سال از سپردن کودک به سازمان بهزیستی گذشته و در این مدت، پدر یا مادر و یا جد پدری و وصی تعیین شده از سوی ولی قهری برای سرپرستی فرزند مراجعه نکرده باشند.
  • عدم صلاحیت  پدر، مادر و جد پدری آنان و وصی تعیین شده از سوی ولی قهری  به تشخیص دادگاه صالح این امر تایید شده باشد. صلاحیت افراد مذکور حتی با ضم امین یا ناظر نیز حاصل نشود.

تامین آینده فرزند خوانده:

با توجه به این موضوع که فرزند خوانده  از پدر و مادر قانونی خود حتی با وجود داشتن شناسنامه ارث نمی برد، ضروری است صلح یک سوم اموال والدین به فرزند خوانده از طریق دفترخانه های رسمی یا مراجع قضایی انجام شود. از راه کارهای قانونی دیگر جهت تامین آتیه فرزند خوانده، افتتاح حساب پس انداز، بیمه یا روش های قانونی اطمینان بخش دیگر می‎باشد.
لازم به ذکر است، حکم سرپرستی همیشگی نیست. در صورتی‎که سازمان بهزیستی تشخیص دهد آسیبی در زندگی جدید، متوجه کودک است و والدین آن‎گونه که شایسته است از عهده سرپرستی کودک برنمی‎آیند، حکم سرپرستی را با هماهنگی دادگاه فسخ خواهد کرد.
همچنین، کارهای مرتبط به فرزند خواندگی در هر استان، در همان استان انجام می شود. کمیته هایی به نام کمیته ستادی استان و کمیته شبه خانواده استان، بررسی های لازم را برای این موضوع انجام می‎دهند.
در مطلب بعد به مراحل فرزند خواندگی و مدارک لازم در این خصوص می‎پردازیم.

پرسش های حقوقی با پاسخ های مختصر و مفید

در سلسله پرسش های حقوقی مجله دلتا به بسیاری از سوالاتی که توسط مخاطبان مجله درباره برخی از موضوعات پرکاربرد حقوقی پرسیده شده بود، پاسخ داده شد. در این نوشته نیز به چند سوال پرتکرار و مهم با موضوعات مرتبط با حقوق خانواده و حقوق جزا پاسخ داده خواهد شد.

1- مهریه ای که مربوط به سال‎های قبل بوده، چگونه به قیمت روز محاسبه می‎شود؟ کارشناسان دادگستری چه مبنایی برای محاسبه مهریه به نرخ روز دارند؟

افراد می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه و با وارد کردن سال عقد، سال قبل از وصول مهریه و مبلغ مهریه به عدد، از ارزش روز مهریه خود مطلع شوند.

همچنین، بر اساس ماده 2 آیین‌نامه اجرایی الحاقی به ماده 1082 قانون مدنی، نحوه محاسبه ارزش فعلی مهریه به ترتیب ذیل است:

  • مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × عدد شاخص در سال قبل ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد = ارزش مهریه در حال حاضر

به طور مثال اگر ازدواج با مبلغ مهریه دویست هزار ریال در سال 1352 تحقق یافته و قرار باشد مبلغ مذکور در حال حاضر تأدیه گردد، برای محاسبه مبلغ مهریه در حال حاضر (سال 1389) از رابطه ذیل استفاده می‌گردد:
مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × عدد شاخص در سال 1388 ÷ عدد شاخص در سال 1352 = ارزش مهریه در حال حاضر (سال 1389)

همچنین، اگر زنی در سال 1369 با مردی ازدواج کرده باشد و مهریه او یک میلیون ریال باشد و در اردیبهشت ماه 1396 گواهی عدم امکان سازش درخواست شده باشد یا در این تاریخ زوجه مهریه خود را از اجرای ثبت یا دادگاه با وجود ادامه زندگی مشترک مطالبه کرده باشد، میزان مهریه قابل پرداخت بدین نحو محاسبه می گردد:

مهریه چیست؟

پرسش های حقوقی

2- کتک زدن زن توسط شوهرش چه مجازاتی دارد؟

ضرب و شتم افراد، عملی خلاف قانون و جرم می‌باشد. حتی اگر مرد همسر خود را بزند. به عبارت دیگر زنان همواره مورد حمایت قانونگذار بوده‎اند و هیچ مردی نمی‌تواند همسر خود را مورد آزار و اذیت قرار دهد. بنابراین زن می‌تواند با مراجعه به دادسرای محل وقوع جرم، اقدام به ثبت شکایت علیه همسرش نماید. در ادامه روند رسیدگی، دادسرا او را به سازمان پزشکی قانونی مربوطه جهت معاینه معرفی می‌کند تا نتیجه را به آن مرجعه قضایی جهت تعیین دیه و مجازات جرم ارائه دهد.

3- اگر خوانده (شخصی که از او در مراجع قضایی شکایت شده است) بعد از دوبار ابلاغِ شورای حل اختلاف در جلسه شورا شرکت نکند، چه می‎شود؟

با استناد به ماده 95 قانون آیین دادرسی مدنی، عدم حضور خوانده مانع از رسیدگی نبوده و بدون حضور خوانده نیز دادگاه مبادرت به صدور رای می‌کند و رای صادره به او ابلاغ خواهد شد.

سند منگوله دار و دلایل تبدیل آن به تک برگی

در مطلب قبل به مزایای مهم صدور سند تک برگی  نسبت به سندهای دفترچه ای و قدیمی پرداختیم. در این نوشتار به ادامه این محاسن و دلایل اقدام به دریافت اسناد تک برگی نسبت به سند منگوله دار خواهیم پرداخت.

درج کامل اطلاعات بر روی سند تک برگی:

در اسناد تک برگی، مشخصات کامل ملک و مالک به صورت کاملا دقیق مطابق ذیل ثبت می‎شود:
1- مشخصات کامل ملک مانند: شماره قطعه، مساحت دقیق ملک، پلاک‎های اصلی و فرعی و مفروزی، بخش و ناحیه ثبتی، نوع کاربری ملک، وضعیت خاص آدرس پستی، کد پستی، نقشه محل وقوع ملک و کروکی آن، شماره های ثبتی و دفتر و صفحه، شماره چاپی سند مالکیت و در صورتی که ملک آپارتمان باشد بلوک، سَمت و طبقه و …

قید مشخصات کامل مالک

مشخصات کامل مالک مانند: نام ونام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره ملی، تاریخ و محل تولد و صدور شناسنامه، تابعیت مالک، کد پستی مالک و در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد، شناسه ملی و شماره ثبت شخص حقوقی.
شایان ذکر است علاوه بر درج موارد بالا بر روی سند مالکیت، در پشت برگه سند نیز مشخصات ملک بصورت حروفی و همچنین حدود مساحت آن و محدودیت‎های نقل و انتقال از قبیل بازداشت‎ها( مثلا در رهن بانک قرار داشتن سند ملک) و حقوق مالک و هر آنچه که لازم است، درج می‎شود. در واقع مهم‎ترین مزیت اسناد مالکیت تک برگی درج کامل مشخصات و اقلام اطلاعاتی لازم می‎باشد و این مهم به دلیل پشتوانه ورود اطلاعات در سیستم عملی شده است.

تعویض سند در هر نقل و انتقال

در سند منگوله دار و دفترچه ای، چون ستون‎های نقل و انتقال زیادی وجود دارد، این امر باعث می‎شود که این اسناد سریع‎تر کهنه و فرسوده شوند. اسناد تک برگی همانند اسناد منگوله دار، صفحات نقل و انتقال ندارند و فقط مشخصات کامل و آدرس دقیق مالک در آن ثبت شده و در زمان رهن یا گرو گذاشتن سند، در پشت برگه سند جای مخصوصی در نظر گرفته شده است.
برای نقل و انتقال اسناد تک برگی، بعد از این‎که در دفاتر اسناد رسمی مراحل نقل و انتقال تنظیم شد، سند را به دست مالک نمی‎دهند ، بلکه آن‎را برای تعویض و صدور سند جدید به نام مالک جدید به اداره ثبت و اسناد ارسال می‎کنند.

جلوگیری از مراجعات مکرر به اداه ثبت:

کم شدن سفرهای درون شهری و عدم مراجعه مردم به ادارات ثبت برای تعویض اسناد خود، از ویژگی های اسناد مالکیت تک برگی است. در هنگام صدور سند مالکیت دفترچه ای، چون تمام کارهای ثبتیِ اسناد مالکیت را شخصِ مالک با مراجعه به ادارات ثبت اسناد و املاک انجام می‎داد، وقت زیادی از مالک گرفته می‎شد، اما برای اسناد تک برگی روند کار این‎گونه نیست.
قبل از اینکه مالک به اداره ثبت مراجعه کند، تمامی مراحل نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی در یک جلسه ثبت و به امضا طرفین می‎رسد. سپس، سند برای تعویض و صدور سند جدید به اداره ثبت و اسناد ارسال خواهد شد.
در حال حاضر تبدیل سندهای قدیمی به سند تک برگی موضوعی اختیاری است و هنوز برای آن اجباری درنظر گرفته نشده است؛ پس قبل از اینکه مهلتی برای اعتبار آن تعیین شود و معطلی‌های چند ساعته در نوبت‌های اداره‌ها و دفاتر ثبت شروع شود، داوطلبانه برای تبدیل این سندها اقدام کنید.
برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ، دانستنی های حقوقی مجله دلتا مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:

سند مالکیت تک برگ ؛ مزایا و محاسن

صدور سند تک برگ به جای سندهای مالکیت منگوله دار، چند سالی است که توسط ادارات ثبت اسناد اجرا می شود. این تصمیم برای حفظ امنیت روانی مردم اتخاذ شده است. نمونه اولیه سند تک برگ در اسفند ماه سال 88 تنظیم و ازسال 90 این طرح در سراسر کشور به مرحله اجرا گذاشته شد. سند تک برگ مزایایی دارد که در این مطلب به آن ها اشاره می شود.

مزایای سند تک برگ نسبت به سند منگوله دار

1- ایمن بودن صدور سند تک برگ

سندهای قدیمی منگوله دار، چون از ایمنی کمی برخوردار بودند به راحتی جعل می‎شدند؛ اما سند تک برگ به دلیل استفاده از کاغذ مخصوص و وجود شناسه و کدهایی که روی آن تعریف شده، به آسانی قابل جعل نیست و امکانات و مهارت های خاص خود را نیاز دارد.

صدور سند تک برگ

صدور سند تک برگی فقط در ادارات ثبت اسناد رسمی و به صورت کاملاً مکانیزه انجام می شود. در سند تک برگ تمام مشخصات مالک به طور دقیق و خوانا ثبت شده و به راحتی قابل رویت است.

2- ثبت  مکانیزه اسناد تک برگ

اسناد تک برگ در دفاتر اسناد رسمی به صورت دقیق و درست ثبت و در سیستم ذخیره  می‎شوند. ثبت مکانیزه سند تک برگ؛ توسط سیستم یکپارچه اداره ثبت انجام می شود و از آن‎جا که بیشتر مشخصات اسناد قبلاً در سیستم ثبت شده است، اگر اشکالی در درستی مشخصات وجود داشته باشد، سیستم  اعلام خطا می‎کند و متصدی ثبت، بلافاصله متوجه نقص یا خطای موجود خواهد شد.

3- صرفه جویی در مصرف کاغذ

سند تک برگ فقط  در یک برگ صادر و باعث صرفه جویی در مصرف کاغد می‎شود. این در حالی است که سندهای دفترچه‎ای منگوله دار، به دلیل داشتن صفحات متعدد منجر به مصرف زیاد کاغذ می‎شد.

4- صدور سند مالکیت برای هریک از مالکان:

قبلاً مالکان ملکِ مشاع، اگر می‎خواستند سند منگوله دار جداگانه برای سهم خود از آن ملک دریافت کنند، با مراجعه به اداره ثبت اسناد، درخواست خود را ارائه می‎کردند. از آن‎جا که صدور سند جداگانه در برخی موارد به دلیل پاره ای مشکلات صورت نمی‎گرفت و باعث اختلاف و مشکلاتی بین شرکا می‎شد؛ این مورد در اسناد تک برگ به دلیل اینکه از ابتدا برای هریک از مالکان سند مجزا صادر می‎شود؛ مشکلات و اختلافات شرکا نیز از بین رفته است.

همچنین بخوانید: