تاخیر پروازهای داخلی از جمله مسائلی است که گاهی باعث چالشهایی در فرودگاهها و به ویژه دفاتر هواپیمایی مستقر میشود. در این شرایط رعایت حقوق و احترام به مسافرانی که با تأخیر در سفر خود مواجه شدهاند از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. حال باید پرسید حقوقی بکه رای مسافران سفر های هوایی در نظر گرفته شده، تا چه حد رعایت میشود؟ در صورت اعتراض و شکایت، مسافران باید به کجا مراجعه کنند؟ برای پاسخ به این سوالات با مجله دلتا همراه باشید.
در صورت تأخیر در پرواز لازم است اقداماتی توسط شرکتهای هواپیمایی صورت گیرد که شامل اقدامات عمومی و خصوصی است.
اقدامات عمومی که
باید انجام شود این است که نماینده شرکت هواپیمایی باید با حضور در میان
مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاعرسانی صحیح در خصوص پرواز اقدام
کند و شرکت هواپیمایی نیز از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر به
مسافران اطلاع رسانی کند.
اقدامات اختصاصی که با توجه به میزان تأخیر انجام میشود در زیر توضیح داده شده است.
از مسافران باید پذیرایی شود که شامل میان وعده اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب به عمل آید. ارائه این پذیرائی مشروط به وجود زمان کافی برای پذیرایی و عدم افزایش تأخیر بیشتر است.
تاخیر در پروازها علاوه بر پذیرایی مناسب با توجه به امکانات فرودگاهی موارد زیر باید انجام شود:
• فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای مسافران
• تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر
•
اعزام مسافران با سایر شرکتهای هواپیمایی در صورت درخواست آنها و نیز در
صورت وجود پرواز در همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای
جایگزین به جز مسیر درج شده در بلیت
• استرداد کامل وجه بلیت در صورت انصراف مسافر از پرواز
شرکت حملکننده موظف است علاوه بر رعایت مفاد بند قبلی نسبت به جبران خسارت به میزانی که مقرر شده است، اقدام کند.
شرکت هوایی موظف است در صورت لغو پرواز به استرداد کامل وجه و جبران خسارت به میزان مقرر عمل کند. البته باید در نظر داشت در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی و یا غیر منتظره دچار تأخیر و یا ابطال بیش از دو ساعت میشوند، شرکتهای هواپیمایی صرفاً موظف به پذیرایی از مسافران با میان وعده مناسب و نوشیدنی گرم یا سرد و استرداد کامل وجه به آنها خواهند بود. اگر شرکتهای هواپیمایی در صورتی که در ساعت حرکت تعیین شده در بلیت، مسافران را از طریق سایر خطوط هواپیمایی به مقصد منتقل کنند مشمول پرداخت خسارت و یا جریمه تأخیر و ابطال نخواهند شد.
در
صورتی که بلیت مسافر تأیید شده باشد، ولی شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر
به دلیل محدودیتهای شرکت حملکننده اعم از بازرگانی، فنی و یا عملیاتی
خودداری کند، در این صورت شرکت حملکننده موظف است وجه و بلیت رایگان مشابه
همان بلیت را به مسافر ارائه کند.
در
نهایت باید در نظر داشت که هرگونه اقدام اهانتآمیز، توهین، رفتار
غیرمسئولانه و غیره متعارف توسط کارکنان و یا مسافرانی که باعث بروز وضعیت
ناهنجار در محیط فرودگاه، هواپیما، ترمینال و یا سایر اماکن مرتبط شود،
مشمول پیگرد عمومی از سوی مراجع انتظامی و قضائی است.
تعیین وکیل معاضدتی از جمله تدابیری است که در قانون برای افراد کم درآمد اندیشیده شده تا بتوانند در احقاق حقوق خود و عدم پرداخت هزینه دادرسی دچار مشکلات نشوند. بنابراین عدالت قضایی ایجاب میکند متهمینی که توانایی پرداخت حقالوکاله را ندارند یا وکیل معرفی نمیکنند از این حق محروم نباشند. برای اینکه حقوق شهروندان تامین شود قانونگذار دو نهاد حقوقی به نامهای وکیل تسخیری و وکالت معاضدتی پیش بینی کرده است. در مجله دلتا در خصوص وکالت معاضدتی و تسخیری و چگونگی انتخاب وکیل معاضدتی مطرح شده است. با مجله حقوقی دلتا همراه شوید.
وکالت معاضدتی وکالتی است که در مواردی که متهم توان مالی ندارد یا در مواردی که مداخله وکیل به طور قانونی در دادرسی ضرورت دارد، اما متهم حاضر به معرفی وکیل نیست، برای وی در نظر گرفته میشود. این وکالت از طرف کانون وکلا در امور حقوقی، طبق قانون و با رعایت مقررات به وکلا ارجاع میشود.
وکالت تسخیری وکالتی است که از طرف دادگاه در امور کیفری برای دفاع از متهم به وکلا ارجاع میشود. این موضوع ارتباطی به کانون وکلا ندارد هر چند که وکیل از کانون وکلا انتخاب میشود. اما در کانون وکلا هم کمیسیونی به عنوان کمیسیون وکلای تسخیری وجود دارد. در صورتی که قوه قضائیه از کانون وکلا بخواهد که برای چنین اشخاصی وکیل تعیین کنند، توانایی این کار وجود دارد اما در کل کانون وکلا مستقیماً وارد موضوع وکلای تسخیری نمی شود. بلکه حتما برای این کار باید تقاضایی از قوه قضائیه وجود داشته باشد.
طبق قانون وکالت، در وکالت معاضدتی، وکیل در شرایطی مستحق دریافت حق الوکاله است که حکم به نفع موکل وی صادر شود و حکمی که از طرف دادگاه صادر شده، قابل وصول و دریافت باشد. در چنین شرایطی وکیل معاضدتی میتواند از کسی که حکم علیه او صادر شده، حق الوکاله قانونی خود را دریافت کند. در غیر این صورت، وکیل از حق الوکاله محروم خواهد بود. شایان ذکر است که در بسیاری موارد، میزان حقالوکاله وکیل معاضدتی اندک و بسیار کمتر از حقالوکاله متعارف آن پرونده است. همانطور که اصولاً وکیل مستحق دریافت حقالوکاله نیست، وی مکلف به الصاق و ابطال تمبر مالیاتی روی وکالتنامه هم نخواهد بود، زیرا قانون مالیاتهای مستقیم که وکیل را مکلف به پرداخت مالیات از طریق ابطال تمبر مالیاتی کرده است در خصوص وکالت معاضدتی صدق نمیکند.
همه وکلای رایگان معاضدتی از بین وکلای رسمی دادگستری که دارای پروانه وکالت معتبر و از اعتبار لازم برخوردار هستند انتخاب می شوند. ارجاع پرونده معاضدتی به کارآموزان وکالت ممنوع است. علاوه بر آن، کلیه افرادی که پروانه وکالت آنها معلق و یا باطل شده است نیز حق وکالت پروندههای معاضدتی را ندارند.
قانونگذار برای حمایت از حقوق افراد، وکالت تسخیری را در نظر گرفته است. این دو تفاوتهایی با یکدیگر دارند که به شرح زیر است.
۱. وکالت تسخیری در امور کیفری و وکالت معاضدتی در امور حقوقی به کار میرود.
۲.
وکیل تسخیری صرفا برای متهم انتخاب میشود و به شاکی تعلق نمیگیرد. در
حالی که در وکالت معاضدتی بیشتر خواهان پرونده درخواست وکیل معاضدتی میکند
ولی خوانده پرونده هم میتواند این درخواست را داشته باشد.
مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با وکالت بلاعزل مطلب “وکالت بلاعزل چیست و ابطال آن چگونه است؟” را مطالعه کنید.
گاهی دیده می شود که شخصی به اشتباه مبلغی پول به حساب او واریز شده یا بر عکس فردی را در باجه عابر بانک میبینیم که در اثر عدم دقت کافی، مبلغی را به حساب دیگری واریز کرده است. در این مطلب واریز اشتباه پول به حساب دیگری و طریقه پیگیری آن مورد بررسی قرار گرفته است. با مجله دلتا همراه باشید.
سادهترین و بهترین راه برای پس گرفتن پولی که به اشتباه به حساب دیگری واریز شده است، مراجعه به بانک و درخواست اطلاعات ارتباط با فردی است که مبلغ مذکور به حساب او واریز شده است. در این شرایط معمولاً شعبه بانک برای ارائه اطلاعات تماس با شما همکاری میکند، اما اگر شعبه به دلیل حفظ حریم خصوصی مشتریان حاضر به انجام این کار نشد، میتوانید از کارکنان بانک بخواهید خودشان با دریافت کننده وجه تماس گرفته و درخواست استرداد (برگرداندن) پول کنند. اما گاهی بعد از واریز اشتباه پول به حساب دیگری، شخص دریافتکننده پول، از استرداد مبلغ اجتناب میکند و حاضر به برگرداندن پول نیست. در این شرایط لازم است پیگیری قضایی انجام شود.
در خصوص این موضوع، موادی از قانون مدنی ایران، به ردّ مالی که بدون استحقاق گرفته شده است، اشاره دارد. ماده ۳۰۱ قانون مدنی بیان میکند: ﮐﺴﯽ ﮐﻪ به طور عمد ﯾﺎ به اﺷﺘﺒﺎه ﭼﯿﺰی را ﮐﻪ ﻣﺴﺘﺤﻖ ﻧﺒﻮده، درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻨﺪ، ﻣﻠﺰم اﺳﺖ ﮐﻪ آن را ﺑﻪ ﻣﺎﻟﮏ ﺗﺴﻠﯿﻢ کند. همچنین ماده ۳۰۳ این قانون نیز عنوان میکند ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﺎﻟﯽ را زمانی که مستحق نبوده درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮده اﺳﺖ، ﺿﺎﻣﻦ اصل مال و ﻣﻨﺎﻓﻊ آن اﺳﺖ اﻋﻢ از اﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﺪم اﺳﺘﺤﻘﺎق ﺧﻮد آگاهی داشته ﯾﺎ نداشته باشد.
بنابراین، شخص مالباخته میتواند با مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه، با استناد به فیشهای واریزی، نسبت به پس گرفتن وجه خود اقدام کند. تا زمانی که این فرایند طی شود، اگر دریافت کننده پول اقدام به برداشت وجه از حساب خود یا بخشی از مبلغ را خرج کند، احتمالاً به خیانت در امانت متهم میشود، که تصمیم در این مورد به عهده قاضی دادگاه است. باید در نظر داشت اگر فردی به اشتباه مبلغی را برای کسی کارت به کارت کرده و برای پس گرفتن آن به مراجع قضایی مراجعه کند، اثبات وقوع اشتباه و عدم بدهی وی به آن فرد، بر عهده شخصی است که مبلغ را اشتباه واریز کرده است.
چک از جمله اسنادی است که امروزه به جای وجه نقد در معاملات افراد قابل استفاده است. چک معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده میشود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ، تاریخ موردنظر برای وصول، چک را امضا میکند. در تاریخ ذکر شده که تاریخ سررسید نام دارد، فردی که چک را دریافت کرده به بانک مراجعه میکند و مقدار وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادرکننده دریافت میکند. حال این سؤال پیش میآید در صورتی که صاحب چک فوت کند تکلیف چیست؟ در مجله دلتا در خصوص نحوه وصول چک فرد فوت شده توضیح داده شده است.
هنگامی
که صادرکننده چک فوت کند، از آنجایی که در زمان صدور چک آن شخص زنده بوده و
این تصمیم طبق اختیار او گرفته شده، بانک میتواند قبل از انحصار وراثت،
تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی وجه چک را به دارنده پرداخت کند. زیرا این
تصمیم در زمان حیات وی اتخاذ شده است. شایان ذکر است این امر در مواردی هم
که چک مدت دار بوده و تاریخ سر رسید آن بعد از فوت صادر کننده است، صدق
میکند.
باید
به این نکته توجه داشت که مطابق قانون امور حسبی بدهیهای مدت دار (موجل)
متوفی بعد از فوت او به روز میشود، بنابراین چون چک در زمان حیات متوفی
صادر شده، با مرگ او بدهی مدت دار او حال و به روز میشود و بانک باید قبل
از تاریخ سررسید وجه چک را به دارنده چک پرداخت کند.
همانگونه مطرح شد وصول چک فرد فوت شده ، با توجه به قانون امور حسبی و قانون تجارت، بدون مراجعه به دادگاه امکان پذیر است. اما بانکها در رویه معمول از پرداخت چک به تاریخ بعد از فوت صاحب حساب امتناع میکنند. در این حالت طرح دعوای مطالبه وجه چک و درخواست صدور قرار تامین خواسته جهت توقیف وجه چک در بانک، راهکار مناسب و کاربردی به نظر میرسد تا در کوتاهترین زمان ممکن وجه چک دریافت شود. دادخواست مطالبه وجه چک پس از فوت صاحب حساب، باید به طرفیت ورثه متوفی تقدیم دادگاه حقوقی شود. در صورت نداشتن گواهی انحصار وراثت، میتوان از اداره ثبت احوال نسبت به درخواست استعلام از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی اقدام کرد.
مطالب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با چک حقوقی و کیفری مطلب “در چه شرایطی چک ؛ کیفری یا حقوقی میشود؟” را مطالعه کنید.
آسانسور برای راحتی ساکنان در یک ساختمان تعبیه میشود. اما گاهی موجب اختلاف نظرهایی در میان ساکنان آپارتمانها میشود. به همین دلیل توجه و آشنایی با قانون آسانسور بسیار مهم است. گاهی این سؤال پیش میآید که آیا ساکنین طبقه همکف و یا طبقه اول میتوانند از پرداخت هزینه تعمیر آسانسور مانند هزینه نصب و تعبیه کردن آن و پرداخت شارژ و هزینههای تعمیر و بازرسی خودداری کنند؟ در مجله دلتا موارد مربوط به قانون آسانسور در آپارتمانها به صورت کامل توضیح داده شده است.
طبق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمانها، در مورد قوانین استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینههای مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست. به طور مثال اگر در ساختمانی پنج طبقه، مالکین طبقات دوم، سوم و چهارم، قصد نصب آسانسور داشته و مکانی هم برای تعبیه شدن آسانسور از پیش تعیین شده باشد، در صورت مخالفت ساکنین طبقه اول و همکف میتوانند برای نصب آسانسور اقدام کنند.
ممکن است واحدی به دلایلی همانند مسافرت، عدم حضور ساکنین در آن واحد و یا به اجاره نرفتن واحد، خالی بماند. باید در نظر داشت که پرداخت حق شارژ ساختمانها به صورت ماهانه الزامی است و استفاده یا عدم استفاده از آن تأثیری بر نحوه پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد. در واقع حق شارژ ساختمان ارتباطی به حضور ساکنین در ساختمان ندارد و همه موظف به پرداخت هزینههای قسمتهای مشترک و مشاع هستند. که یکی از این هزینهها مربوط به هزینه تعمیر آسانسور است.
مدیر
ساختمان موظف است هزینههای مربوط به آسانسور که شامل هزینه تعمیرات و …
از کلیه ساکنین ساختمان دریافت کند. در زیر به این وظایف اشاره شده است.
۱. با شرکتی معتبر برای آسانسور ساختمان قرارداد منعقد کند تا تعمیرات و نگهداری از آسانسور را انجام دهند.
۲. لوازم حفظ و نگهداری آسانسور را که شامل لوازم شوینده، لامپ و روغن برای روغنکاری آسانسور را تهیه کند.
در صورتی که یکی از واحدها، خسارتی به آسانسور و هر یک از اموال عمومی وارد کند، آن واحد موظف است بر اساس تصمیمات مدیر ساختمان خسارت وارد شده را جبران کند.
مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با قوانین آپارتمان نشینی مطلب “نکات حقوقی مهم در خصوص آپارتمان نشینی” را مطالعه کنید.