خرید زمین و نکات حقوقی آن

خریدن زمین و ملک قواعد خاص خود را دارد و نیاز به اطلاعات کافی از منطقه، موقعیت زمین، آینده آن، کاربری زمین، موانع قانونی، شناسایی مالک واقعی، کسب اطلاع از شورای محل، تحقیق و بررسی از دهیاری و معتمدین محلی و خیلی موارد دیگر که باید در نظر گرفته شوند.
خرید زمین

خرید زمین یکی از مهم‌ترین معاملاتی است که افراد با هدف ساخت و سکونت و یا برای سرمایه گذاری و سودآوری در آینده اقدام به خرید و ساخت آن می‌کنند. در مجله دلتا نکات حقوقی مهم در خرید زمین و مراحل انتقال آن توضیح داده شده است.

معامله زمین

خریدن زمین و ملک قواعد خاص خود را دارد و نیاز به اطلاعات کافی از منطقه، موقعیت زمین، آینده آن، کاربری زمین، موانع قانونی، شناسایی مالک واقعی، کسب اطلاع از شورای محل، تحقیق و بررسی از دهیاری و معتمدین محلی و خیلی موارد دیگر که باید در نظر گرفته شوند. پس از انجام تحقیقات لازم، خریدار می‌تواند در مورد خرید ‌زمین با فروشنده زمین و رسیدن به توافق و نقطه مشترک صحبت کند.

نکات حقوقی مربوط به خرید زمین

۱. برای خرید زمین از نهادها و شرکت‌ها باید حتماً مجوزهای وکالت فروشنده از نهاد مربوطه به دقت بررسی و از درستى و صحت آن‌ها اطمینان حاصل شود.
۲.خرید زمین‌هایی که توسط دادگاه‌های انقلاب مصادره و به دستگاه‌هایی مانند بنیاد شهید، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و… منتقل شده‌اند، معمولاً با مشکلاتی همراه است؛ زیرا مالکان قبلی ممکن است ادعایی درباره‌ ملک سابق خود مطرح کنند.
٣.زمین‌هایی که درون طرح قرار دارند، در این موارد باید درباره‌ مشمول طرح نبودن ملک مربوطه اطمینان حاصل شود.
۴.خرید زمین کشاورزی قولنامه‌ای: بعضی از زمین‌های کشاورزی دارای سند رسمی نیستند و به صورت محلی و سنتی برای آن‌ها سند تنظیم شده است. خریدار برای خرید زمین‌هایی از این نوع، باید قبل از انعقاد هرگونه قرارداد از مراجع مربوطه و دفاتر اسناد رسمی استعلام‌هایی کسب و درباره‌ صحت این دسته از اسناد مطمئن شود.

نحوه نوشتن قولنامه زمین

قولنامه یک کاغذ معمولی است که جزء اسناد رسمی محسوب نمی‌شود. در حالیکه اسناد رسمی اسنادی هستند که به تأیید دولت و مراجع قضایی رسیده باشند. در واقع قولنامه فقط توسط خریدار، فروشنده و مدیر بنگاه تنظیم می‌شود و به تایید دولت یا مراجع قضایی نمی‌رسد، به همین دلیل از جمله اسناد رسمی محسوب نمی‌شود.
از آنجایی که معامله مرحله به مرحله انجام می‌شود، معمولاً برخی از مدارک و اسناد خریدار و فروشنده به عنوان ضمانت اجرایی نزد بنگاه به عنوان امانت قرار داده می‌شود. در این گونه موارد باید سند خرید زمین و یا مسکن را قبل از انعقاد قولنامه بررسی و از کد رهگیری مربوطه استعلام شود.


تنظیم قولنامه به این دلیل انجام می‌شود که معمولاً طرفین برای فراهم کردن شرایط معامله نیاز به زمان دارند؛ ممکن است خریدار برای تهیه کل مبلغ معامله و یا فروشنده تا نهایی کردن وضعیت ملک نیاز به زمان داشته باشند؛ بنابراین قولنامه‌ای را بین خود تنظیم می‌کنند تا شرایط معامله و مراحل آن به صورت جزیی و دقیق ذکر شود. انعقاد قولنامه برای خرید زمین و مسکن به معنای آن است که ملک مورد نظر یک بار مورد معامله قرار گرفته است.
کد رهگیری کدی است که به هر معامله خرید زمین یا مسکن داده می‌شود تا صحت معاملات تضمین شود. در واقع از طریق کد رهگیری می‌توانید در جریان آخرین وضعیت زمین یا ملک مربوطه قرار بگیرید و اگر آن زمین یا ملک قرار است به چند نفر به صورت هم‌زمان فروخته شود، شما از این موضوع آگاهی کسب می‌کنید.
اگر چکی رد و بدل می‌شود، باید جزییات چک مانند شماره سریال، مبلغ و نام طرف‌های مورد معامله در آن چک به صورت دقیق ذکر شود. قولنامه باید در سه نسخه تنظیم شود که پس از امضای طرف‌ها و شاهدان آن‌ها، یک نسخه از آن نزد خریدار، یک نسخه نزد فروشنده و یک نسخه نزد بنگاه محفوظ می‌ماند.

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...

بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

بعد از طلاق، ممکن است مادری که حضانت فرزند به او تعلق نگرفته، خواهان حضانت فرزند و حاضر به بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند ‌باشد.

در مواردی که ادامه زندگی مشترک میسر نیست و زن و شوهر تصمیم به طلاق می‌گیرند، بحث حضانت فرزند مطرح می‌شود. گاهی حضانت به مادر نمی‌رسد به همین دلیل حاضر به بخشیدن مهریه در قبال دریافت حضانت فرزند می‌شود. در مجله دلتا به بررسی جنبه‌های مختلف بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند پرداخته می‌شود.

چه زمانی درباره حضانت فرزندان تصمیم گیری می شود؟

با انجام طلاق و جدایی زن و مرد، موضوع نگهداری و حضانت فرزند مطرح می‌شود و برای هر یک اهمیت پیدا می‌کند، زیرا قاضی به همراه صدور حکم طلاق حضانت را مشخص می‌کند و چون زوج‌ها از یکدیگر جدا هستند و باید از فرزند هم مراقبت شود، پس در نتیجه حضانت با یکی از آن‌ها خواهد بود و دیگری حق ملاقات دارد. بعد از طلاق، ممکن است مادری که حضانت فرزند به او تعلق نگرفته، خواهان حضانت فرزند و حاضر به بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند ‌باشد.

موارد اخذ حضانت فرزند

موضوع حضانت و نگهداری فرزند که بعد از جدایی و طلاق مطرح می‌شود برای هر یک از زوج‌ها قابل چشم پوشی نخواهد بود و همواره هر کدام از آن‌ها برای گرفتن حضانت فرزند خود تلاش می‌کنند، تا بتوانند خود به تنهایی عهده‌دار نگهداری فرزند باشند.

طبق قانون حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر است و از آن به بعد با پدر خواهد بود، البته لازم به ذکر است که فرزند بعد از رسیدن به سن بلوغ می‌تواند تصمیم بگیرد که با کدام یک از والدین خود زندگی کند. اما از بعد هفت سالگی که حضانت فرزند به عهده پدر قرار می‌گیرد، ممکن است مادر تلاش کند که به هر وسیله و روشی حضانت فرزند را بگیرد. مواردی که مادر می‌تواند حضانت فرزند را بگیرد عبارتند از :

۱. اثبات عدم صلاحیت پدر در نگهداری فرزند

۲.بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

اثبات عدم صلاحیت پدر در نگهداری فرزند

باید در نظر داشت که یکی از روش‌هایی که با توسل به آن‌ها مادر می‌تواند حضانت فرزند را عهده‌دار شود، شرایطی است که مادر بتواند عدم صلاحیت پدر کودک را با توجه به مواردی که در قانون مطرح شده، اثبات کند. در این صورت وی می‌تواند حضانت فرزند را بدون بخشیدن مهریه داشته باشد. از جمله این موارد زمانی است که انحطاط و فساد اخلاقی پدر، در تربیت فرزند تاثیر منفی داشته و موجب سختی و ناراحتی برای فرزند باشد.

شرایط سلب حضانت فرزند از پدر

  1. اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار
  2. اشتهار به فساد اخلاق و فحشا
  3. ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی
  4. سو استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی‌گری و قاچاق
  5. تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

بنابراین مادر می‌تواند با وقوع و اثبات هر یک از موارد مزبور، بدون اینکه در ازای حضانت فرزند، مهریه خود را ببخشد، حضانت را دریافت کند.

بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

در بعضی از اوقات، مادر نمی‌تواند در هیچ صورتی موفق به دریافت حضانت فرزند خود شود. در این شرایط ممکن است که با مرد توافق کند که در ازای بخشیدن مهریه خود، حضانت از پدر به او منتقل شود.

با توجه به توافق دو طرف این امر امکان پذیر است و زن و مرد می‌توانند بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند را از طریق دادگاه و یا دفاتر رسمی، ثبت و لازم الاجرا کنند.

امکان رجوع به مهریه بعد از بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

با بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند، ممکن است که مادر نتواند یا نخواهد حضانت فرزند با او ادامه یابد و به دلیل عدم توانایی در نگهداری فرزند خود، اقدام به معافیت خود در قبال حضانت فرزند داشته باشد و برای این کار به دادگاه درخواست دهد. البته در صورتی که مادر به هر دلیل از داشتن حضانت فرزند خود پشیمان شود و یا بخواهد به مهریه خود که در ازای حضانت فرزند بخشیده است رجوع کند، از نظر قانونی برای او امکان دریافت مهریه پس از بخشش در قبال حضانت فرزند وجود ندارد. زیرا بخشش مهریه در قبال دریافت حضانت فرزند از پدر و بر طبق خواست و اراده زن بوده و فقط در صورتی قابل رجوع خواهد بود که با رضایت شوهر باشد.

 مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا....

معاوضه ملک و قوانین حاکم بر آن

در دوره‌ های رکود بازار املاک، استفاده از معاوضه املاک، شیوه مناسبی است. معاوضه در لغت به معنی مبادله کردن است، اما در اصطلاح حقوقی معاوضه به عقدی گفته می‌شود که طی آن یکی از طرف های عقد، در ازای مالی، مال دیگری از طرف مقابل می‌گیرد.

معاوضه از روش‌های سنتی و قدیمی معامله است که امروزه نیز متداول است. با اینکه روش‌های خرید و فروش با پیشرفت­‌هایی همراه بوده، اما هنوز هم گاهی به صورت قدیمی یعنی کالا به کالا دادوستد انجام می‌شود. این دسته از معاملات شکل امروزی‌تر به خود گرفته و زیر نظر قانون انجام می‌شوند. در مجله دلتا به بررسی معاوضه و قوانین مربوط به آن پرداخته شده است.

شرایط اساسی صحت معامله

هر نوع معامله‌­ای بر اساس قانون مدنی، در صورتی درست است که شرایط زیر در آن رعایت شده باشد:
۱.طرفین برای انجام معامله قصد و رضایت کامل داشته باشند. مثلا در صورتی که یکی از طرف‌های عقد، مست باشد معامله باطل است.
۲.هر دو از اهلیت برخوردار باشند. به این معنا که ۳‌ مورد بلوغ، عقل و رشد وجود داشته باشد. به عبارت دیگر شخص نابالغ، دیوانه یا دارای سن کمتر از ۱۸ سال صلاحیت امضا عقد هیچ معامله‌ای را ندارد.
۳.موضوع مورد معامله معین باشد. یعنی افراد بدانند چه چیزی را معامله می‌کنند و از مقدار و جنس موضوع مورد معامله آگاه باشند.
۴.هدف اشخاص از معامله مشروع باشد.
در نهایت باید بیان داشت که این شرایط، از شروط معاوضه ملک، محسوب می­‌شوند.

معاوضه ملک چیست؟

در دوره‌های رکود بازار املاک، استفاده از معاوضه املاک، شیوه مناسبی است. معاوضه در لغت به معنی مبادله کردن است، اما در اصطلاح حقوقی معاوضه به عقدی گفته می‌شود که طی آن یکی از طرف های عقد، در ازای مالی، مال دیگری از طرف مقابل می‌گیرد. به عنوان مثال اگر کسی زمین خود را با خانه مبادله کند این کار معاوضه ملک نامیده می‌شود و آن را خرید و فروش نمی‌دانند.

ویژگی های عقد معاوضه

سه مورد در عقد معاوضه وجود دارند که در ادامه هر یک توضیح داده شده است.

۱.معاوضه عقد لازم است؛ به این معنا که برای فسخ معاوضه، اراده و خواست هر دو طرف معامله نیاز است.

۲.معاوضه عقد معوض است؛ یعنی دو موضوع متقابل در عوض یکدیگر مبادله می‌شوند.

۳.معاوضه عقد تملیکی است؛ به این معناست که طرف‌های عقد، هر یک مالی را از دست داده و مالک مال دیگری می‌شوند.

چه اطلاعاتی در قرارداد معاوضه ملک ذکر می‌شود؟

•در قرارداد معاوضه ملک، تاریخ روز عقد قرارداد و مشخصات کامل طرف‌های عقد درج می‌شود.
•در قسمتی تحت عنوان عوضین، مشخصات کامل ملک‌ها از جمله آدرس، متراژ و … مشخص می‌شود.
•توافقات و تعهداتی که طرف‌های قرارداد به هم داده‌اند از جمله زمان تحویل ملک یا تقبل برخی هزینه‌ها و … در قرارداد ذکر می‌شود.
•شیوه‌ها و مراجع مورد نظر برای حل اختلافات احتمالی ناشی از موارد مفاد قرارداد، در قرارداد معاوضه ملک ذکر می‌شود.
•نشانی دقیق طرف‌های معامله از موارد ضروری است و مالکین مکلف‌اند در صورت تغییر آدرس آن را حتما گزارش دهند.
•تعداد نسخ قرارداد نیز در قرارداد ذکر شده و توسط طرف‌های معاوضه به امضا می‌رسد.

نکات حقوقی مهم در معاوضه

۱. اگر ملک دارای وام به طور مثال وام مسکن باشد، ممکن است بانک مالک را برای فروش ملک قبل از به پایان رسیدن دوره وام جریمه کند. البته شرایط در استان‌ها و بانک‌های مختلف متفاوت است. بنابراین بهترین راه این است که مالک ابتدا با مسئولین مالیاتی و مشاور مسکن و امور مالی مشورت کند.
۲. هنگام معاوضه از صحت و درستی هویت شخصی طرف قرارداد اطمینان حاصل شود. به طور مثال مدارک شناسایی وی مشاهده شود.
۳. پروانه پایان ساخت و گواهی شهرداری ملک مورد نظر حتما بررسی شود؛ البته در صورت سند‌ دار بودن ملک، جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.
۴. از معامله املاک فاقد سند خود‌داری و عقد قرارداد در بنگاه‌های معاملاتی معتبر انجام شود.

” مطالب پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معامله املاک توصیه می‌شود مطلب چه املاکی قابل فروش است؟ را مطالعه کنید. “

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...

چک صیاد و امنیت بالای آن

سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی چک) به منظور متمرکز کردن فرآیند صدور دسته چک‎های بانکی از سوی بانک مرکزی به مرحله اجرا درآمده است.
چک صیاد

چک از ابزارهای رایج و متداول در معاملات است که امروزه افراد به جای پول نقد از آن استفاده می‌کنند. اما گاهی افراد برای با مشکل وصول نشدن چک روبه رو می‎شدند و حتی در برخی موارد موفق به دریافت وجه چک از صادر کننده نمی‎شدند و در نتیجه حق و حقوق آن ها از بین می‌رفت. با تصویب قانون صدور چک در سال ۸۲ و تعیین ضمانت کیفری بر چک ‎های بلامحل، در واقع کمی از میزان صدور چک‎ های بلامحل کاسته شد. اما این مشکل در بسیاری از موارد همچنان وجود داشت. در نهایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۷ با ایجاد سامانه ای آنلاین برای استعلام و صدور دسته چک، اقدام به ساماندهی چک کرده است. بر همین اساس سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی چک) به منظور متمرکز کردن فرآیند صدور دسته چک ‎های بانکی از سوی بانک مرکزی به مرحله اجرا درآمده است. در مجله دلتا چک های صیاد و مزایای آن ها نسبت به چک های قدیمی بررسی شده است.

مزایای چک صیاد

در این سامانه امکان استعلام از سوابق صادر کننده چک برای دریافت‌ کننده وجود دارد که مهم ترین مزیت برای کاهش آمار چک‌ های برگشتی خواهد بود. با اجرایی شدن صدور دسته‌ چک‌ های جدید که علاوه بر متحدالشکل بودن، در نحوه صدور نیز از روش یکسانی پیروی می‌کنند، ارتباط متقاضی دسته‌ چک با شعبه به ارتباط متقاضی با سامانه صیاد تغییر می‌کند. بنابراین با کنار رفتن شعبه و عوامل انسانی، فرآیند اعتبارسنجی، صدور و رصد استفاده از چک کاملاً مکانیزه می‌شود و امکان اینکه صدور دسته‌ چک بر اساس روابط شعب و مشتریان شکل بگیرد، دیگر وجود نخواهد داشت. با راه‌ اندازی این سیستم یک‌ پارچه صدور چک، اطلاعات چک به‌ صورت آنلاین در دسترس متقاضیان است که امکان شناسایی و اعتبار سنجی را فراهم می‌کند. مزایای چک صیاد در زیر اشاره شده است.

دسته چک صیاد

  • خدمت غیر حضوری دریافت چک
  • رفع مشکل چک‌ های جعلی و کاهش مخاطرات جعل برگه چک
  • استعلام اعتبار صاحبان حساب و صاحبان امضاء
  • عدم ارائه دسته‌ چک به افراد دارای سوء عملکرد
  • افزایش اعتبار دسته‌ چک با بررسی کامل و دقیق سوابق درخواست‌کننده
  • حذف قدرت شعب در صدور دسته‌چک

تفاوت چک صیاد با چک های قدیمی:

بر خلاف دسته چک ‎‎های معمولی که بانک صادر کننده چک، طرح و شکل و شمایل مخصوص به همان بانک را روی چک ‎ها اعمال می‎کرد، دسته چک صیاد به صورت یکپارچه و با رنگ گلبهی و ابعاد یکسان منتشر شده است.

علاوه بر ویژگی‎ های ظاهری که برای یکسان‎ سازی کلیه چک‎ ها انجا گرفته، سه ویژگی امنیتی در این چک وجود دارد.
۱. سری و سریال­ های چک به صورت برجسته چاپ شده و با لمس انگشت قابل تشخیص است.
۲. ویژگی ‎های امنیتی تصویری به شکل واتر مارک و طرح مخفی که با قرار گرفتن چک در معرض نور مشخص می‎شود.
۳. ویژگی در این چک‎ ها قرار داده شده که اصالت چک را با ابزار‎های خاص می‎توان مورد بررسی قرار داد، که این ابزارها توسط بانکداران و اشخاصی که استفاده مستمر از چک دارند قابل تهیه است.

چک صیاد

شرایط دریافت دسته چک صیادی جدید

فرد متقاضی دریافت دسته‌چک جدید با مراجعه به شعبه، ثبت اولیه درخواست صدور دسته‌چک را انجام می‌دهد و در صورت تأیید از سوی رئیس شعبه، درخواست او به‌منظور استعلام، به سامانه صیاد بانک مرکزی ارسال می‌شود. چنانچه فرد متقاضی دسته‌چک جدید “صیاد” ازنظر بانک مرکزی، واجد شرایط دریافت دسته‌چک باشد، درخواست او از سامانه صیاد به گروه صدور دسته‌چک به‌منظور شخصی‌سازی و چاپ چک ارسال و دسته‌چک جدید صادر خواهد شد.

شرایط تعویض دسته چک صیاد

آنچه بانک مرکزی اعلام کرده سامانه صیاد به صورت ۲۴ ساعته از طریق سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱ به درخواست‌های استعلامی پاسخ خواهد داد. برای متقاضیان دسته چک صادر می‌شود یکی دیگر از ویژگی‌های صیاد امکان درخواست دسته چک از طریق اینترنت است. لازم به ذکر است صیاد هیچ گونه تغییری در قوانین و مقررات مربوط به چک ایجاد نمی‌کند و در بعد فرآیندی و فنی از طریق اصلاح رویه‌ها را اصلاح می‌کند. ساد ۲۴، سامانه فعال در حوزه اعلام سرقت و استعلام چک‌های بانکی در کشور است که باهدف پیشگیری از جعل و کلاه‌برداری چک‌های سرقتی/مفقودی راه‌اندازی شده است. با ثبت چک‌های سرقتی/مفقودی در این سامانه از نقل‌وانتقال آن‌ها در بازار جلوگیری کنید و یک‌قدم جلوتر از کلاه‌برداران باشید.

” مطالب پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دسته چک توصیه می‌شود مطلب چند توصیه مهم برای دارندگان دسته چک را مطالعه کنید. “

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا....

تشخیص جعل امضا در دادگاه چه مراحلی دارد؟

هر کس امضای مخصوص به خود را دارد که گاهی برای سوء استفاده مورد جعل دیگران قرار می‌گیرد و این کار جرم خواهد بود. شخصی که از امضا او جعل شده باید در دادگاه این امر را ابتدا ثابت کند.
جعل امضا

جعل امضا یکی از جرایمی است که در صورت اثبات شاکی می‌تواند علیه جعل کننده شکایت کند. در مجله دلتا به بررسی روش های تشخیص جعل امضا پرداخته شده است.

مجازات جعل امضا

هر کس امضای مخصوص به خود را دارد که گاهی برای سوء استفاده مورد جعل دیگران قرار می‌گیرد و این کار جرم خواهد بود. شخصی که امضا او جعل شده باید در دادگاه این امر را ابتدا ثابت کند. باید در نظر داشت که جعل امضای دیگران و هم استفاده از امضا جعل شده مجازات کیفری برای مجرم خواهد داشت.

مجازات جعل امضا

روش های تشخیص جعل امضا

اگر در جعل امضا در سند یا مدرک ، جاعل حرفه ای نباشد، با یک بررسی ساده می‌توان جعل بودن آن را تشخیص داد اما اگر عمل جعل توسط یک فرد حرفه ای در این کار انجام شده باشد ، سه روش برای تشخیص جعل بودن در دادگاه استفاده می‌شود. این روش ها عبارتند از:
۱.روش فیزیکی
۲.شیمیایی
۳.مقایسه ای
اگر شاکی در دادگاه ادعا کند که امضای او جعل شده و مورد انکار متهم قرار گیرد ، اثبات جعل با شاکی خواهد بود که از دادگاه بخواهد مورد جعل را بررسی کند. با صدور قرار رسیدگی توسط دادگاه مراحل رسیدگی به ادعای شاکی آغاز می شود و دادگاه امر تطبیق خط و امضا را به کارشناسان رسمی و یا اداره تشخیص هویت پلیس که مورد تایید دادگاه هستند، ارجاع می‌دهد.
در این مرحله از شاکی خواسته می‌شود تا نمونه دستخط و امضای خود را به کارشناسان تحویل دهد تا با امضای جعلی مورد تطبیق داده شود ، کارشناسان این حوزه از ابزارهای آزمایشگاهی و همچنین تجارب خود در این کار استفاده می‌کنند و از روش هایی مانند مقدار فشاری که بر قلم وارد می‌شود تا امضا صورت گیرد، همچنین جهت حرکت دست یا قلم، نوع مرکب خودکار ، تطبیق شکستگی های خط و تطبیق امضای اصلی با امضایی که ادعا شده جعل است نو یا کهنه بودن قلم استفاده می کنند تا جعل بودن امضا را به اثبات برسانند.
در مواردی که روش های فیزیکی موثر نباشد از روش های شیمیایی و پرتو نور در تشخیص امضا استفاده می‌شود.
در بررسی کارشناسان و نتیجه ای که حاصل شود درصد خطا بسیار کم می‌شود و نتایج حاصله برای دادگاه فرستاده خواهد شد.
اگر نتیجه ای که توسط کارشناسان به دست آمده به جعل بودن امضا منجر شود، دیگر توسط متهم قابل انکار نخواهد بود و متهم به حبس و جریمه مقرر در قانون محکوم خواهد شد.
قانون موارد محکومیت را برای بازدارندگی در وقوع این جرم ها قرار داده است تا کسی نخواهد با جعل امضای دیگری آرامش را از جامعه سلب کند و باعث ایجاد ضرر و زیان مالی به دیگران شود، همچنین اگر با این جعل موجبات از بین بردن اعتبار دیگری را فراهم کنند ، قانون با این افراد برخورد سختی خواهد داشت.

جعل امضای دیگران

مجازات جعل امضا

مجازات جاعل با توجه امضای چه شخصی و روی چه سندی جعل کرده است مشخص می‌شود.
۱.طبق قانون مجازات اسلامی اگر دست خط مقام معظم رهبری و یا روسای سه قوه ( به اعتبار مقام آنان) را جعل کنند به حبس از سه تا ۱۵ سال محکوم خواهند شد.

۲. چنانکه امضا یا مهر معاون اول رئیس جمهور، وزرا، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس قضات، یکی از کارمندان و مسئولین دولتی از حیث مقام رسمی آنان باشد، متناسب با مورد مجازات حبس از یک تا ده سال خواهد داشت.
۳.به موجب ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ هر کس در اسناد و نوشته‌های غیر رسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر آنها را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از شش ماه تا دو سال یا تا دوازده میلیون ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهد شد.

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...