داشتن محافظ شخصی از نظر قانون مجاز است؟

در قانون، استفاده از بادی‌ گارد یا همان محافظ شخصی مطرح نشده است و می توان گفت وجاهت قانونی ندارد.


دفاع مشروع از جمله مواردی است که در قانون به آن پرداخته شده است. هر کسی برای محافظت از خود از شیوه و روش خاصی استفاده می‎کند، این روش محافظت از خود به شیوه های مختلف صورت می گیرد. در مجله دلتا به بررسی قوانین  و مقررات استفاده از بادی گارد یا محافظ شخصی به عنوان یکی از شیوه های محافظت از خود پرداخته شده است.

دفاع مشروع چیست؟

طبق قانون، اگر فرد برای دفاع از خود در مقابل فرد ضارب ایستادگی کرده و فرد ضارب زخمی یا حتی کشته شود، دفاع مشروع محسوب می‌شود و دفاع‌ کننده مجازات نمی‌شود، البته برای این مساله شرایطی خاصی وجود دارد که در قانون، جزء به جزء آن درج شده است از جمله این شرایط این است که:
  1. دفاع با نوع حمله متناسب باشد.
  2. امکان فرار از صحنه جرم وجود نداشته باشد.
  3. به قصد دفاع، عمل انجام شده است.

به عنوان مثال اگر در درگیری فرد برای دفاع از خود سلاح فرد مهاجم را در اختیار بگیرد و با همان سلاح به مهاجم ضربه و صدمه‌ ای وارد کند، دیگر دفاع مشروع در مورد او صدق نخواهد کرد زیرا با به دست آوردن سلاح مهاجم، خطر رفع شده است و عمل وی دیگر دفاع محسوب نمی‌شود. در قوانین کشور ما در همین اندازه به دفاع پرداخته شده است و بیش از آن را که شامل استفاده از محافظ شخصی یا سایر وسایل دفاعی می‌شود باید با توجه مواد متعدد قانونی استخراج و استنباط کرد.

مجازات خرید و فروش سلاح

شخصی که برای خود محافظ شخصی استخدام می‌کند نیاز دارد تا کسی از وی بنا به دلائلی بیشتر محافظت کند، این فرد نیز علاوه بر این‌ که باید به انواع و اقسام هنرهای رزمی مجهز باشد، به یک سری از وسایل دفاعی نیز که در قوانین کشور ما حکم اسلحه سرد و گرم را دارد و داشتن آن برای افراد عادی ممنوع است، نیاز دارد. اما شایان ذکر است که در قانون داشتن هر گونه سلاح اعم از گرم و سرد جرم است و برای آن مجازات تعیین شده است. خرید و فروش اسلحه جنگی و شکاری تحت هر عنوانی، مجازات حبس بیش از ۳ سال دارد. بنابراین اگر در یک درگیری فرد محافظ از این اسلحه ‌ها استفاده کند دفاع مشروع محسوب نخواهد شد و همچنین دیه و قصاص در انتظار فرد خواهد بود.

محافظ شخصی از نظر قانونی مجاز است؟

در قانون، استفاده از بادی‌ گارد یا همان محافظ شخصی مطرح نشده است و می‎توان گفت وجاهت قانونی ندارد. البته مراکزی هستند که زیر نظر موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی پلیس پیشگیری فعالیت می‌کنند اما در این مراکز هم محافظ شخصی به معنای خاص در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد. چنانچه منظور از گرفتن محافظ شخصی، گرفتن اسکورت و نگهداری از اشیای گران‌ قیمت و اوراق بهادار باشد که در این زمینه نیز موسسات خدمات محافظتی و مراقبتی پلیس خدمات ارائه و افرادی را معرفی می‌کنند. بنابراین هر کس نیاز به خدماتی در این حوزه داشته باشد می‌تواند با انعقاد قرارداد با این موسسات، خواسته ‌ها و نیازهای امنیتی و مراقبتی خود را تامین کند.
در کل هیچ یک از ارگان ‌ها و مراکز و حتی افرادی که تحت عنوان موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی فعالیت می‌کنند به جز مرکز انتظامی ناجا، صلاحیت صدور مجوز برای حمل تجهیزات پلیسی را ندارند.

همچنین بخوانید:

ضرب و جرح در قانون چه مجازاتی دارد؟

ضرب و جرح از جمله جرائم بر اعضا هستند که شامل هر نوع جنایتی می‎شود که منجر به قتل نشده است. اگر جنایت وارده بر شخص به صورت عمدی باشد، در صورت شکایت شخص زیان دیده یا ولی او در صورت وجود سایر شرایط مقرر در قانون، برای مجرم قصاص در نظر گرفته می‌شود و در غیر این صورت، مطابق قانون، دیه و تعزیر را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، طبق قانون برای این جرم یکی از مجازات ‌های قصاص، دیه و تعزیر تعیین خواهد شد.
ضرب و جرح

ضرب و جرح از جرایم بسیار شایع هستند که در نتیجه درگیری و نزاع افراد با یکدیگر برای فرد ایجاد می‎شود و تعداد زیادی از پرونده ‌های قضایی را به خود اختصاص داده ‌اند. ضرب به صدماتی گفته می‎شود به صدماتی که بدون شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد می‌شود و آثاری مانند کوفتگی، سرخی، کبودی، سیاه شدن و پیچ خوردن ایجاد می‌کند ضرب گفته می‎شود. و جرح باعث از‌ هم ‌گسیختگی بافت ‌های بدن می‎شود که معمولا با خونریزی همراه است، مانند خراشیدگی یا پارگی پوست یا شکستن استخوان و نقص یا قطع عضو. در مجله دلتا به جرم ضرب و جرح و مجازات هایی که در قانون برای آن تعیین شده است می‌پردازیم.

مجازات ضرب و جرح چیست؟

ضرب و جرح از جمله جرائم بر اعضا هستند که شامل هر نوع جنایتی می‎شود که منجر به قتل نشده است. اگر جنایت وارده بر شخص به صورت عمدی باشد، در صورت شکایت شخص زیان دیده یا ولی او در صورت وجود سایر شرایط مقرر در قانون، برای مجرم قصاص در نظر گرفته می‌شود و در غیر این صورت، مطابق قانون، دیه و تعزیر را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، طبق قانون برای این جرم یکی از مجازات ‌های قصاص، دیه و تعزیر تعیین خواهد شد. البته گاهی برای جرم ضرب و جرح هم مجازات دیه و هم تعزیر تعلق می‎گیرد.

مجازات ضرب و جرح

شرایط ضرباتی که منتهی به جراحت نمی‎شود

ضرب صدماتی است که بدون شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن شخص وارد شود و آثاری مانند کوفتگی، سرخی، کبودی، سیاه شدن و پیچ خوردن ایجاد کند. در قانون، برای هریک از این موارد دیه مقرر شده است که ضارب باید آن را به فرد مضروب پرداخت کند. دیه صدماتی که موجب تغییر رنگ پوست می شود، در قانون مجازات اسلامی به شرح ذیل است:

  • سیاه شدن پوست صورت، شش‌ هزارم دیه کامل
  • کبودشدن پوست صورت ، سه‌ هزارم دیه کامل
  • سرخ شدن پوست صورت ، یک ‌و نیم‌ هزارم دیه کامل
  • تغییر رنگ پوست سایر اعضا، حسب مورد، نصف مقادیر مذکور در فوق.

در چنین مواردی بین اینکه برای آن عضو آسیب دیده دیه تعیین‌ شده باشد یا نباشد، فرقی نیست. همچنین بین تغییر رنگ تمام یا قسمتی از عضو و نیز بقا یا از بین رفتن اثر آن فرقی وجود ندارد. برای صدمه ‌ای که موجب تورم بدن، سر یا صورت شود ارش تعیین می‎شود و چنانچه علاوه بر تورم، موجب تغییر رنگ پوست نیز بشود، دیه و ارش تغییر رنگ به آن افزوده می‌شود. منظور از ارش، مقدار مالی است که به عنوان جبران خسارت مالی یا بدنی پرداخت می‌شود و در قانون برای آن اندازه ‌ای مشخص نشده است.

جرم ضرب و جرح

مجازات تعزیری ضرب و جرح

هر کس عمدا به دیگری ضرب یا جرح وارد کند که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا شود یا منتهی به بیماری دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا از بین رفتن عقل مجنی ‌علیه (زیان دیده) شود، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران باشد، به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست قربانی، مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود. بنابراین، یکی از فرض ‌هایی که مرتکب ضرب و جرح علاوه بر دیه به تعزیر نیز محکوم می‌شود، وقتی است که به تشخیص قاضی، اقدام او نظم و امنیت جامعه را مختل کرده باشد. همچنین در مواردی که جرح وارده منجر به صدمات فوق نشود، اما آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد. در این صورت، مرتکب به ۳ ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد. علاوه بر این، هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه کنند، در صورتی که این نزاع دسته‌ جمعی منتهی به ضرب و جرح شود، هر یک از شرکت‌ کنندگان در نزاع، حسب مورد، به حبس از ۳ ماه تا یک سال محکوم می‌شوند.

طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن امکانپذیر است؟

یکی از اهداف زن و شوهر از  ازدواج تشکیل خانواده و زندگی در کنار یکدیگر است. تهیه مسکن از جمله  مواردی است که در مبحث نفقه مطرح شده است. طبق قانون، نفقه عبارت است از  همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، لباس، اثاث منزل،  هزینه های درمانی و بهداشتی و خدمتکار در صورت عادت یا به دلیل بیماری که  مرد ملزم به تامین آن ها است. در واقع به محض وقوع عقد ازدواج زن و شوهر  دارای حقوق و تکالیف نسبت به هم می‎شوند که تهیه مسکن متناسب شان زن و اثاث  منزل مورد نیاز نیز از مواردی است که باید از جانب شوهر تهیه شود.

طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن

  

به محض وقوع عقد ازدواج زن و شوهر  دارای حقوق و تکالیف نسبت به هم می‎شوند که تهیه مسکن متناسب شان زن و اثاث  منزل مورد نیاز از مواردی است که باید از جانب شوهر تهیه شود. عدم تهیه  مسکن از جانب شوهر یکی از مواردی است که می‎تواند باعث بروز اختلاف بین زن و  شوهر ‎شود. در مجله دلتا به شرایط درخواست طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن توسط همسر پرداخته شده است.

دادخواست طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن

داشتن مسکن از مسائل ضروری شروع زندگی مشترک است. یکی از اهداف زن و شوهر از ازدواج تشکیل خانواده و زندگی در کنار یکدیگر است. تهیه مسکن از جمله مواردی است که در مبحث نفقه مطرح شده است. طبق قانون، نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن،  لباس، اثاث منزل، هزینه های درمانی و بهداشتی و خدمتکار در صورت عادت یا به  دلیل بیماری که مرد ملزم به تامین آن ها است.

طلاق

بنابراین در صورتی که مرد نتواند مسکن  مناسب را برای همسر خود تهیه کند، زن می‎تواند با دادن دادخواست به دادگاه  تقاضای خود را مبنی بر الزام خوانده (همسر) به تهیه مسکن مستقل ارائه دهد و  شوهر موظف است که منزلی در شان زن که تشخیص آن با دادگاه خانواده است تهیه  کند. فرقی نمی‎کند که مسکن خریداری یا رهن و اجاره کند. در واقع الزامی  نیست که منزل حتما خریداری شود. به طور مثال مرد می‎تواند مدارکی به دادگاه  ارائه کند که منزل مورد نظر توسط پدر وی در اختیار او برای زندگی مشترک  قرار گرفته است. همچنین شایان ذکر است در صورت تقاضای الزام به تمکین زن که  توسط شوهر تقدیم دادگاه می‎شود، شوهر باید مقدمات تمکین مثل تهیه مسکن و  اثاث منزل را تهیه کند. در چنین شرایطی دادگاه خانواده در مرحله رسیدگی یا  اجرای حکم به وسیله مددکاری، کلانتری و غیره …. دستور بازدید از مسکن تهیه  شده توسط مرد را صادر می‎کند. بنابراین در فرض این که زن دادخواست تهیه  مسکن مستقل ارائه کند یا شوهر دادخواست الزام به تمکین وی بدهد در هر دو فرض شوهر مکلف به تهیه مسکن متناسب با شان همسر است.

ضمانت اجرای عدم تهیه مسکن

طبق قانون مدنی زن باید در منزلی که شوهر  تعیین می‎کند سکونت کند مگر اینکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد.  در این خصوص چند نکته حائز اهمیت است:

الف) اختیار تعیین مسکن با شوهر است مگر  اینکه خلاف آن در عقدنامه یا در سند دیگری بعد از عقد شرط شده باشد که به  آن شرط حق مسکن زوجه گفته می‎شود.

ب) اگر زن بدون دلیل از سکونت در منزل تهیه شده توسط زوج خودداری کند و به وظیفه تمکین خود حق عمل نکند ناشزه محسوب می‎شود و مستحق نفقه نخواهد بود.

درخواست طلاق

ج) طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی در تهیه مسکن ملاک شان زن است نه توانایی مالی زوج و تشخیص این امر با دادگاه است.

د) نکته مهم اینکه شوهر باید در شهر محل سکونت خود منزل تهیه کند.

اگر شوهر به رای دادگاه عمل نکند زن  می‎تواند به استناد رای دادگاه و اقدام نکردن شوهر به تهیه مسکن مطالبه  نفقه کند اما نکته مهم این است این موضوع از موجبات عسر و حرج زن ( سختی و مشقت) و طلاق نیز هست.

مراحل الزام به تهیه مسکن

برای ثبت دادخواست الزام به تهیه مسکن  باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و مدارک لازم برای دادخواست  تهیه مسکن که عبارت است از عقدنامه یا رونوشت آن، شناسنامه و کارت ملی ارائه شود. هزینه دادرسی معادل دعاوی غیر مالی در دفتر مذکور  دریافت و پرونده به دادگاه خانواده ارجاع و از طریق پیامک و ابلاغ  الکترونیک زمان و شعبه رسیدگی کننده به شما ابلاغ می‎شود. البته شایان ذکر  است که قبل از ثبت دادخواست باید در سامانه ثنا (ابلاغ الکترونیک قضایی)  ثبت نام شود. بعد از این مرحله دادگاه با تعیین وقت و اخطار به شوهر جلسه  رسیدگی تشکیل می‎دهد و به پرونده رسیدگی و در نهایت تصمیم نهایی را خواهد  گرفت.

همچنین بخوانید:

تقسیط مهریه و نحوه پرداخت آن 

با درخواست طلاق مرد در دوران عقد، تکلیف مهریه چیست؟ 

طلاق همسر به دلیل عسر و حرج! 

ترک منزل توسط زن جرم است؟ 

طلاق به دلیل بیماری روانی همسر امکان پذیر است؟ 

معافیت مالیات بر ارث ؛ شرایط آن چگونه است؟

کلیه اموال باقی مانده از متوفی  واقع در ایران و یا خارج از ایران اعم از منقول ( اموالی که قابلیت جا به  جایی دارند مانند خودرو) و غیر منقول و مطالبات قابل وصول و حقوق مالی، پس  از کم کردن هزینه های تدفین که باید این هزینه ها  متعارف باشد و نیز  واجبات مالی و بدهی های شخص فوت شده، مشمول قانون مالیات بر ارث می‎شوند.

مالیات بر ارث

  

مالیات بر ارث یکی از انواع مالیات های مستقیمی است که دولت با توجه به قانون، دریافت  می‎کند به این صورت که  هر گاه فرد متوفی ورثه داشته باشد، وراث یا نماینده  قانونی او، باید ابتدا به انحصار وراثت اقدام کنند تا به طور رسمی وراث  متوفی مشخص گردند. آنها همچنین مکلف اند ظرف حداکثر یک سال از تاریخ فوت،  به سازمان امور مالیاتی محل سکونت متوفی مراجعه و در اظهارنامه ای  که به  شکل فرم های مخصوص و توسط سازمان امور مالیاتی تهیه شده اطلاعات مربوط به  هویت، مکان متوفی، وراث حین فوت،  اموال و دارایی ها، بدهی ها، هزینه های  کفن و دفن و واجبات مالی و عبادی و دیون متوفی را مانند مهریه همسر وی ذکر  کنند. در مجله دلتا موارد معافیت از قانون مالیات بر ارث بررسی و به آن پرداخته شده است.

کدام اموال مشمول مالیات بر ارث می‎شوند؟

در انحصار وراثت کلیه اموال باقی مانده از  متوفی واقع در ایران و یا خارج از ایران اعم از منقول ( اموالی که قابلیت  جا به جایی دارند مانند خودرو) و غیر منقول و مطالبات قابل وصول و حقوق  مالی، پس از کم کردن هزینه های تدفین که باید این هزینه ها متعارف باشد و  نیز واجبات مالی و بدهی های شخص فوت شده، مشمول قانون مالیات بر ارث خواهند  بود. در زیر اموالی که مشمول قانون مالیات بر ارث می‎شوند ذکر شده است.

ارث

  • زمین و مغازه

در صورتی که تاریخ فوت از ابتدای سال ۱۳۹۵  باشد مالیات بر ارث مغازه ۳ درصد قیمت توسط کارشناس اداره مالیات تعیین  شده است که در این خصوص همچنین باید گفت مالیات بر ارث انبار تجاری ۵۰ درصد  ارزش مغازه در واحد متر مربع و همچنین بالکن یک سوم (۱/۳) از هر متر مربع  تجاری است. اجناس داخل مغازه نیز ارزیابی و ۱۰ درصد ارزش اجناس، مالیات بر  ارث اجناس داخل مغازه می‎شود.

  • ملک مسکونی

مالیات ملک مسکونی، هفت و نیم درصد قیمت  منطقه ای است. منظور از قیمت منطقه ای قیمتی است که توسط کارشناسان اداره  مالیات طبق قوانین و مقرات خاصی محاسبه می‎شود و با قیمت واقعی ملک متفاوت  است وگاهی بالاتر و یا پایین تر از قیمت واقعی ملک است.

موارد معافیت مالیات بر ارث:

1. از سهم الارث هریک از وراث طبقه اول مبلغ سی میلیون ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال  به عنوان معافیت کسر می‎شود و مبلغ باقی مانده به نرخ های مذکور مشمول  مالیات می‎شود. معافیت مذکور برای هریک از وراث طبقه اول که کمتر از بیست  سال سن داشته یا محجور (شخصی که ناتوان در اداره امور مربوط به خود باشد)  یا معلول و یا از کار افتاده باشد مبلغ پنجاه میلیون ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال خواهد  بود.

2. وراث طبقات اول و دوم نسبت به اموال شهدای انقلاب اسلامی مشمول مالیات بر ارث موضوع این فصل نخواهند بود.

سهم الارث

مالیات پول نقد چه میزان است؟

منظور از پول نقد می‎تواند سپرده و حساب  های بانکی متوفی باشد و یا پول های نقدی که متوفی در منزل شخصی خود و یا  دوستان دارد و یا نزد اشخاص ثالث به امانت گذاشته است. در زیر به این موارد  تونضیح داده شده است.

الف) سپرده بانکی متوفی

مالیات حساب های بانکی متوفی از سال ۹۵ به  بعد ۳ درصد محاسبه می‎شود یعنی ۳ درصد کل حساب بانکی به نحوی که باید گفت  که حساب ها و سپرده های بانکی از سال ۹۵ تا کنون از هیچ معافیت مالیاتی  بهره مند نشده اند و از کل سپرده، این ۳ درصد لحاظ می‎شود .

ب) پول نقد متوفی

طبق قانون ارث در این موارد با توجه به  اینکه امکان شناسایی چنین اموالی برای دولت عملا وجود ندارد ورثه به راحتی  می‎توانند از معرفی چنین اموالی خودداری کرده و از این لحاظ مالیاتی پرداخت  نکنند. شایان ذکر است که اگر پول نقد در صندوق های امانات اعم از دولتی و  یا خصوصی باشد در این صورت وراث باید 10% این مبالغ را به عنوان مالیات بر  ارث به دولت پرداخت کنند.

همچنین بخوانید:

نکات مهم راجع به انحصار وراثت 

تحریر ترکه چیست و قوانین آن چگونه است؟ 

میزان ارث بردن زن و مرد از یکدیگر 

فرزند خوانده بعد از فوت شخص ارث می برد یا نه؟ 

انحصار وراثت ؛ باید ها و نباید ها 

طلاق به دلیل بیماری روانی همسر امکان پذیر است؟

یکی از مواردی که ممکن است باعث  ایجاد تنش در زندگی زناشویی شود بیماری روانی زن یا مرد است. این سوال ممکن  است پیش آید که در صورت بیماری روانی زوج ها قانون چه راهکاری در نظر  گرفته است؟ آیا در چنین شرایطی به زن مهریه تعلق می‎گیرد یا خیر؟

طلاق به دلیل بیماری روانی همسر

  

طلاق به دلیل بیماری روانی همسر از حقوق قانونی و شرعی است که در صورت بروز اختلافات لاینحل در زندگی  زناشویی برای زوج هایی که تصمیم بر جدایی گرفته اند در نظر گرفته شده است.  هر چند که همیشه تلاش بر پایداری خانواده و ایجاد صلح و سازش بین زن و شوهر  است اما گاهی این تلاش ها در تصمیمی که زوج ها گرفته اند نتیجه ای ندارد و  طلاق صورت می‎گیرد. یکی از مواردی که ممکن است باعث ایجاد تنش در زندگی  زناشویی شود بیماری روانی زن یا مرد است. در مجله دلتا به بررسی شرایط طلاق در صورت وجود چنین بیماری پرداخته  و نیز به این پرسش  پاسخ داده شده است که آیا به زن به دلیل بیماری روانی مهریه تعلق می‎گیرد  یا خیر؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

طلاق

طلاق به دلیل بیماری روانی همسر

طبق قانون اگر زن در دادگاه ثابت کند که  همسر وی دچار بیماری صعب العلاج شده و یا درگیر بیماری است که موجب سوء  رفتار و سوء معاشرت او شده است می‎تواند از دادگاه درخواست طلاق کند حتی در صورتی که شوهر وی مخالف طلاق باشد. در چنین شرایطی زن به دو طریق می‎تواند شکایت کند.

  1. باید اثبات کند یکی از شروط دوازده گانه عقد نامه محقق شده است ( البته این در مواردی است که مرد شروط عقدنامه را امضاء کرده باشد.)
  2. باید به دادگاه عسر و حرج را ثابت کند. در واقع رنج و مشقتی را که در اثر بیماری مرد برای وی ایجاد شده است بتواند در دادگاه ثابت کند.

بنابراین بر اساس قانون مدنی، مبتلا شدن  مرد به بیماری های صعب العلاج روانی یا مسری یا هر عارضه دیگری که زندگی  مشترک را با مشکل مواجه کند از موجبات عسر و حرج (سختی و مشقت) زن بوده و  دادگاهی که به درخواست طلاق رسیدگی می‎کند حکم به طلاق صادر می‎کند. موارد  مندرج در شروط دوازده گانه عقد نامه از مواردی است که در صدور حکم طلاق  می‎تواند تاثیر گذار باشد. در زیر به این موارد اشاره شده است:

  • سوء رفتار یا سوء معاشرت شوهر به حدی که ادامه زندگی مشترک برای زن غیرقابل تحمل باشد.
  •  ابتلا شوهر به بیماری های صعب العلاج به طوری که ادامه و دوام زندگی مشترک برای زن مخاطره آمیز باشد.
  •  جنون شوهر در مواردی که فسخ نکاح از نظر شرعی ممکن نباشد.

درخواست طلاق

اثبات بیماری شوهر چگونه امکان پذیر است؟

زن با ارائه مدارک و دلایل لازم به دادگاه نظیر سوابق پزشکی، اقرار صریح یا تلویحی شوهر، شهادت شهود،  معاینه پزشکی قانونی، تحقیقات محلی و… می‎تواند به اثبات ادعای خود مبنی  بر بیماری همسر و قانع کردن قاضی رسیدگی کننده به پرونده کمک کند. شایان  ذکر است اگر زوج بعد از عقد دچار جنون و بیماری روانی شود طبق قانون مدنی  این امر موجب فسخ نکاح خواهد شد. و همچنین اگر هر کدام از زوج ها در زمان  عقد مجنون بوده باشند، طبق قانون مدنی عقد ازدواج فسخ می‎شود. در واقع با  استناد به ماده 1121 قانون مدنی، بیماری روانی هر یک از زن و شوهر، اعم از  اینکه دائمی یا دوره ای باشد، برای طرف مقابل موجب حق فسخ خواهد بود.

مهریه و نفقه در طلاق به دلیل بیماری روانی همسر

در خصوص تکلیف مهریه و نفقه پس از جنون شوهر قانون مقرر می‎دارد؛ چنانچه فسخ عقد به دلیل جنون، قبل از  رابطه جنسی باشد، مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد اما اگر پس از رابطه جنسی  باشد و یکی از طرف ها بخواهد عقد را فسخ کند، تمام مهریه به زن تعلق  می‌گیرد. در واقع از آن جا که در بیشتر موارد فسخ پیش از رابطه مذکور صورت  می‌گیرد، بهتر است که زن به جای فسخ، درپی طلاق باشد تا حداقل نفقه دوران  زناشویی و نیمی از مهریه به وی تعلق گیرد.

همچنین بخوانید:

ترک منزل توسط شوهر؛ عواقب قانونی آن 

ترک منزل توسط زن جرم است؟ 

آنچه باید در باره مهریه و نفقه بدانید 

تقسیط مهریه و نحوه پرداخت آن 

طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن امکانپذیر است؟