منظور از قرار نهایی دادگاه چیست؟

قرار نهایی قراری است که دعوی را  خاتمه می‌دهد و دعوی را از دادگاه خارج می‌کند. این قرار گاهی به دنبال  درخواست خوانده (متهم) مبتنی بر عدم اهلیت خواهان (زیان دیده) یا عدم  صلاحیت دادگاه و گاهی به دنبال استرداد دادخواست یا شکایت صادر می‌شود.

قرار نهایی چیست

  

قرار نهایی قراری است که دعوی را در  حدود موضوع خود خاتمه می‌دهد و دادرس با صدور آن خود را برای صدور حکم  آماده نمی‌کند. این قرار بدون ورود به ماهیت شکایت (رسیدگی شکلی) صادر  می‌شود و دعوی را از دادگاه خارج می‌کند. این قرار گاهی به دادخواست خوانده  (متهم) مبتنی بر عدم اهلیت خواهان (زیان دیده) یا عدم صلاحیت دادگاه و  گاهی به دنبال استرداد دادخواست یا دعوی صادر می‌شود. قرار رد دعوی، قرار  نهایی است. در مجله دلتا در خصوص موضوع انواع قرار نهایی چیست و پیامک قرار نهایی مورد بررسی قرار می‎گیرد.

انواع قرار نهایی چیست ؟

الف) قرار منع تعقیب یا منع پیگرد؛

با توجه به روند قانونی حاکم بر مراجع  قضائی، قرار منع تعقیب یا همان منع پیگرد؛ به قراری گفته می‎شود که در  شرایطی که با نظر و تشخیص مرجع رسیدگی کننده به پرونده مربوطه، دلایل کافی  به جهت اثبات و انتساب جرم به متهم مورد نظر وجود ندارد و در این موارد  دستور منع تعقیب یا منع پیگرد قانونی صادر می‎گردد. در واقع زمانی که قاضی  پرونده تشخیص دهد که متهم مورد نظر با دلایل و شواهد موجود، از ارتکاب جرم  مبری است، دستور صدور قرار منع تعقیب یا منع پیگرد قانونی را صادر می‎کند.  در ادامه پیامک قرار منع تعقیب یا منع پیگرد برای طرفین پرونده ارسال  می‎شود تا در خصوص پرونده اطلاع داشته باشند.

قرار نهایی

ب) قرار موقوفی تعقیب؛

قرار دیگری که در دادگاه از جانب بازپرس  پرونده و قاضی یا دادیار صادر می‎شود، قرار موقوفی تعقیب است. در این نوع  قرار بازپرس و قاضی یا دادیار اقدام به منع تعقیب متهم به دلایلی غیر از  کافی نبودن دلایل و اسناد برای مجرمیت متهم می‎کنند. مهم ‌ترین دلایل و  موجباتی که منجر به صدور قرار موقوفی تعقیب می‎شوند عبارتند از:

  • مرگ متهم یا محکومٌ‌ علیه (زیان دیده) پرونده، باعث صدور قرار موقوفی تعقیب می‎شود.
  • بخشش و رضایت دادن شاکی و یا مدعی خصوصی پرونده در مواردی که پرونده مربوط به جرایم قابل گذشت است.
  • در مواردی که به دلایل مختلف، اتهام و جرم صورت گرفته شامل عفو گردد نیز، صدور قرار موقوفی تعقیب صورت می‎پذیرد.
  • عملی که در زمان ارتکاب آن توسط متهم جرم به حساب می‎آمده اما در هنگام  تعقیب و پیگیری قانونی، دیگر دارای شرایط قانون جرم شناسی نباشد.
  • جرم صورت گرفته؛ مشمول گذشت زمان در شرایط پیش بینی شده در قانون شود.  (سپری شدن دوره زمانی تعیین شده ای از لحظه وقوع جرم که بر اساس قانون پس  از آن، طرح شکایت یا تعقیب متهم و یا اجرای حکم از جایگاه قانونی برخوردار  نباشد.)
  • توبه متهم در شرایط و مواردی که در قانون پیش بینی شده است؛ موجب صدور قرار موقوفی تعقیب از جانب قاضی، بازپرس و یا دادیار می‎شود.
  • در زمانی که در خصوص اتهام مربوطه رسیدگی و تعقیب قانونی صورت گرفته و  رای قطعی دادگاه پیرامون آن صادر گشته، رسیدگی مجدد به آن اتهام امکان پذیر  نبوده و مرجع قضائی نسبت به صدور قرار موقوفی تعقیب اقدام لازم را به عمل  می آورد.
  • مصونیت سیاسی و بین المللی ماموران دیپلماتیک خارجی و …در شرایط خاص،  موجب منع رسیدگی به پرونده شده و مرجع قضائی نسبت به صور قرار موقوفی تعقیب  مبادرت می نماید.
  • بر خورداری متهم از بیماری روانی و جنون در هنگام ارتکاب جرم مربوطه، حائز شرایط صدور قرار موقوفی تعقیب است.

قرار مجرمیت

ج) قرار مجرمیت؛

این نوع قرار زمانی صادر می‎شود که دادگاه  رسیدگی کننده به پروند و اتهام وارد شده به متهم، بر اساس دلایل و مدارک  موجود؛ به این نتیجه برسد که متهم مرتکب جرم مربوطه شده است و باید به  عنوان مجرم، برایش قرار مجرمیت صادر شود. در این موارد دادگاه با ارسال  پیامک قرار مجرمیت به مجرم مربوطه، به وی اطلاع از شرایط را می‎دهد.

د) قرار جلب؛

قرار جلب به قراری اطلاق می‎شود که مرجع  قضائی رسیدگی کننده به اتهام مربوطه، زمانی که به این نتیجه برسد که متهم،  مرتکب جرم شده و باید برای سپری شدن روند قانونی پرونده فراخوانده شود،  نسبت به صدور آن مبادرت می‎ورزد.

پیامک قرار نهایی چیست ؟

به پیامکی اطلاق می‎شود که از جانب مراجع  قضایی برای آن دسته از مخاطبین که در این مراجع پرونده قضایی دارند ارسال  می‎گردد. با این پیامک افراد از قرار نهایی که توسط قاضی یا دادیار و یا  بازپرس پرونده صادر شده است مطلع می‎گردند. با ارسال پیامک قرار نهایی، خبر  رسانی برای طرف های پرونده آسان می‎شود و این اشخاص بدون مراجعه حضوری به  دادگاه از شرایط و کم و کیف قرار نهایی صادر شده از جانب بازپرس و دادیار  یا قاضی مطلع می‎شوند.

همچنین بخوانید:

فرار از صحنه تصادف چه مجازاتی دارد؟ 

جرائم غیر قابل گذشت؛ گذشت شاکی تاثیر دارد؟ 

مجازات جایگزین حبس در چه شرایطی اعمال می‎شود؟ 

سوء پیشینه یا سابقه کیفری چیست؟ 

سفته های جدید وارد بازار شد 

تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه امکانپذیر است؟

برای تغییر نام خانوادگی باید به  ادارات ثبت احوال مراجعه کرد. تنظیم و ارائه درخواست تغییر نام خانوادگی  در ادارات غیر از محل صدور شناسنامه مانعی ندارد. در این موارد مدارک مورد  نیاز از متقاضی دریافت شده و به اداره محل صدور شناسنامه ارسال می‌شود.

تغییر نام در شناسنامه

  

انتخاب نام مناسب از جمله حقوقی است  که پدر و مادر در مقابل فرزند خود بر عهده دارند. گاهی افراد به دلایل  متعددی تصمیم به تغییر نام یا نام خانوادگی خود می‌گیرند. در مجله دلتا در خصوص شرایط و مدارک لازم برای تغییر نام در شناسنامه پرداخته شده است.

تغییر نام در شناسنامه

طبق قانون ثبت احوال کشور در بعضی موارد اشخاص می‌توانند نام کوچک خود را تغییر دهند. این موارد شامل:

1.نام ‎هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود.

2.اسامی مرکبی که از نظر عرف یک نام محسوب نمی‌شوند. مانند؛ سعید بهزاد، شهره فاطمه، حسین معروف به کامبیز و …

۳.عناوین؛ اعم از عناوین لشکری و یا کشوری  و یا ترکیبی از اسم و عنوان. مانند؛ سروان، سرتیپ، دکتر، شهردار و یا  سروان محمد و شهردار علی

۴. القاب مانند ملک الدوله، خان، شوکت الملک، حاجیه سلطان

شناسنامه

5.اسامی زننده و مستهجن؛ آن دسته از نام‎  هایی هستند که بر حسب زمان، مکان یا به دلایل ذکر شده در زیر برای دارنده  آن زننده و مستهجن به حساب می‎آید و برای تغییر آن ها باید مراتب به تأیید  شورای عالی برسد.

  • نام‎ هایی که مغایر با ارزش های والای انسانی است. مانند : گرگ ، قوچی و…
  • نام ‎هایی که با عرف و فرهنگ و مقدسات مذهبی مردم مغایر باشد. مانند لات ، خونریز ، چنگیز و…
  • نام‎ هایی که موجب تحقیر اشخاص بوده و یا معنای لغوی آن در جامعه قابل پذیرش نباشد. مانند : کنیز، گدا و …
  • اسامی نامتناسب با جنسیت . مانند : ماشاءاله برای اناث (زنان) و یا انتخاب نام اشرف و اکرم برای افراد ذکور (مردان)

6.حذف کلمات زائد و غیر ضروری در نام اشخاص. مانند : قلی ، غلام ، گرگ ، ذولف و قوچ

7.تصحیح اشتباهات املائی در نام اشخاص که  به دلیل عدم آشنائی مامور با لهجه ها و الفاظ و معانی محلی و یا ناشی از  تلفظ اظهار کننده پیش آمده است. مانند: زهراب به سهراب و یا منیجه به منیژه  …

8.هم نام بودن فرزند با پدر و یا مادر در یک خانواده

9.هم نام بودن برادران و یا خواهران در یک خانواده

10.تغییر نام از صورت عربی به شکل فارسی از قبیل رحمن به رحمان ، اسمعیل به اسماعیل ، اسحق به اسحاق

11.تغییر نام کسانی که با تأیید مراجع ذیصلاح به دین مبین اسلام مشرف می‌شوند.

12.تغییر نام کسانی که نام آن ها اسامی روزهای هفته باشد.

13.تغییر نام کسانی که تغییر جنسیت داده و دادگاه حکم به تغییر نوع جنس در اسناد سجلی و شناسنامه آنان صادر کرده است.

اداره ثبت احوال

در چه مواردی می‌توان نام خانوادگی‌ را تغییر داد؟

1.وقتی نام خانوادگی بیشتر از یک کلمه یا  پسوند، حرف، عدد و یا به صورت مطلق مضاف نام محل باشد. به عنوان مثال: دو  اصل تهرانی، آحسینی پور، طباطبائی ط و عدنان تکان تپه تهرانی.

2.نام خانوادگی از کلمات مستهجن و ناسپند تشکیل شده باشد.

3.نام خانوادگی از کلمات خارجی باشد. مواردی مثل علی اف برای ایرانیانی که مهاجر نیستند یا آراکلیان برای یک شخص مسلمان.

4.نام خانوادگی زشت و مذموم که با ارزش‌های اسلامی مغایرت داشته باشد.

5.در صورتی که نام خانوادگی از عنوان‌ های علمی یا درجات استفاده شده باشد. دکتر، سرهنگ، شهردار یا فرماندار از این نوع است.

6.استفاده از نام خانوادگی همسر برای زن تا وقتی که همسر وی باشد، با ارائه اجازه نامه از شوهر بلامانع و بدون اشکال است.

7.پس از فوت همسر تا زمانی که زن ازدواج مجدد نکرده باشد می‌تواند از  نام خانوادگی همسر مرحومش استفاده کند یا به نام خانوادگی قبلی خود برگردد.

8.در صورتی که پدری نام فامیلی خود را تغییر دهد، تغییر نام خانوادگی  فرزندان کمتر از ۱۸ سال وی با درخواست کتبی پدر انجام می‌شود. تغییر نام  خانوادگی فرزندان بزرگ ‌تر نیز بدون رعایت حق تقدم و با ارائه اجازه نامه  از پدر انجام خواهد شد.

9.اگر پدر پس از تغییر نام خانوادگی خود فوت کرد، فرزندان او می‌توانند  برابر تبصره ماده ۴۱ قانون ثبت احوال نام خانوادگی‌ شان را به نام خانوادگی  پدر تغییر دهند.

چه اشخاصی می‌توانند برای تغییر نام خانوادگی اقدام کنند؟

هر یک از اشخاص زیر که دارای نام خانوادگی  قابل تغییر باشند می‌توانند با مراجعه به اداره ثبت احوال محل اقامت خود  نسبت به درخواست تغییر نام خانوادگی اقدام کنند.

  1. اشخاص 18 سال به بالا
  2. اشخاص کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند.
  3. پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود برای فرزندان کمتر از 18 سال در صورتی که نام خانوادگی پدر تغییر کرده باشد.
  4. قیم یا وصی برای کودکان تحت سرپرستی خود با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد.

اداره ثبت احوال

به شناسنامه جدید در اصطلاح «المثنی» گفته  می‌شود، چرا که این شناسنامه ‌ها پس از مدرک اولیه صادر شده ‌اند. و در  نهایت باید در نظر داشت که اشخاص پس از تغییر نام خانوادگی نمی‎توانند به  نام خانوادگی اولیه خود برگردند. پس در انتخاب نام خانوادگی جدید باید  نهایت دقت را به خرج داد.

اداره ثبت احوال و تغییر نام

برای تغییر نام خانوادگی باید به ادارات  ثبت احوال مراجعه کرد. تنظیم و ارائه درخواست تغییر نام خانوادگی در ادارات  غیر از محل صدور شناسنامه مانعی ندارد. در این موارد مدارک مورد نیاز از  متقاضی دریافت شده و به اداره محل صدور شناسنامه ارسال می‌شود. تغییر نام  خانوادگی باید به تصویب سازمان ثبت احوال کشور برسد، و پس از تصویب سازمان  ثبت احوال انجام می‌شود.

در صورت موافقت با تغییر نام خانوادگی به  اداره ثبت احوالی که مراجعه کرده‎اید، ابلاغ می‌شود. سپس متقاضی باید برای  تغییر نام خانوادگی درخواست کتبی بدهد و اقدام به تعویض شناسنامه و نیز  تعرفه تعیین شده را پرداخت کند. در مواردی که تغییر نام خانوادگی از  اختیارات اداره ثبت احوال خارج باشد، شخص باید به شهرستان محل صدور  شناسنامه خود، مراجعه کند و درخواست خود را به دادگاه ارائه دهد.

همچنین بخوانید:

شناسنامه و نکاتی که باید درباره آن بدانیم 

ضرورت داشتن گواهی عدم حضور در دفترخانه 

استعلام وکالتنامه های خارج از کشور در ایران 

آنچه باید در تنظیم مبایعه نامه یا قولنامه بدانیم 

نکاتی درباره مالیات بر ساخت و ساز 

   


مطالبه وجه سفته؛ کجا و چه زمانی باید اقدام کرد؟

سفته سندی است که به موجب آن  امضا کننده تعهد می‌کند مبلغی را در زمان معین یا به صورت عندالمطالبه در  وجه حامل به این معنا که هر موقع شخص درخواست کند بپردازد. در واقع سفته  وسیله ای است که فرد می‎تواند با آن کسب اعتبار کند. یعنی به عنوان یک  وثیقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مطالبه وجه سفته

  

سفته سندی است که به موجب آن امضا  کننده تعهد می‌کند مبلغی را در زمان معین یا به صورت عندالمطالبه در وجه  حامل به این معنا که هر موقع شخص درخواست کند بپردازد. در واقع سفته وسیله  ای است که فرد می‎تواند با آن کسب اعتبار کند. یعنی به عنوان یک وثیقه مورد  استفاده قرار می‌گیرد. به گزارش مجله دلتا در حال حاضر افراد از سفته به جای پول یا چک استفاده نمی‌کنند. معمولا  موقعی که از بانک وام دریافت می‌کنند یا از کسی پول یا مالی قرض می‌گیرند،  برای تضمین در بازپرداخت آن، از سفته استفاده می‌کنند. در این نوشتار به  بررسی در خصوص اقدامات لازم در جهت مطالبه وجه سفته و دادگاه صالح برای طرح  دعوی پرداخته شده است.

مطالبه سفته

جهت مطالبه وجه سفته چه زمانی باید اقدام شود؟

سفته ها دارای دو نوع تاریخ هستند: تاریخ صدور و تاریخ سر رسید. برای مطالبه وجه سفته تاریخ سر رسید آن مهم است. اهمیت تاریخ سر رسید به این دلیل است که چنانچه  صادر کننده به تعهد خود عمل نکند، وقتی دارنده می‌خواهد سفته را به اجرا  بگذارد، می‌تواند ظرف ده روز از تاریخ سر رسید سفته آن را واخواست کند. اگر  روز دهم تعطیل باشد روز بعد از آن عمل واخواست انجام خواهد شد. (واخواست،  اعتراض رسمی نسبت به سفته ای است که در زمان سر رسید پرداخت نشده که علیه  صادر کننده سفته به عمل می‌آید و باید رسماً به او ابلاغ شود). واخواست در  برگه های چاپی که از طرف وزارت دادگستری تهیه شده و نوشته می‎شود. در صورتی  که سفته ظرف ده روز از تاریخ سر رسید، واخواست نشود دارنده امکان استفاده از شرایط توقیف اموال (تأمین خواسته) را از دست  می‌دهد، مگر اینکه حدود ده تا بیست درصد ارزش سفته را بعنوان خسارت  احتمالی به صندوق دادگستری واریز کند. بنابراین در مواردی که سفته قدیمی  باشد فقط با پرداخت خسارت احتمالی توقیف اموال امکان پذیر است. لازم به ذکر  است که اگر صادرکننده اموالی نداشته باشد، در این صورت لازم نیست که سفته  واخواست شود چون که باید ٢/٢۵ درصد مبلغ خواسته علاوه بر هزینه دادرسی،  بعنوان هزینه واخواست، پرداخت شود. و در نهایت باید در نظر داشت که دارنده  سفته باید ظرف یک سال از تاریخ سر رسید علیه صادر کننده و سایر افرادی که  در سفته مسئولیت دارند اقامه دعوا کند.

دادگاه صالح در دعاوی سفته

باید در هنگام تکمیل سفته، محل انجام تعهد  نیز ذکر شود. در این حالت در صورتی که صادر کننده سفته تعهد خود را انجام  ندهد، دارنده سفته برای مطالبه سفته می‌تواند به دادگاه محل انجام تعهدی که  در سفته قید شده رجوع کند. در مواردی که محل انجام تعهد در سفته ذکر نشده  باشد، دادگاه محل اقامت صادر کننده سفته صلاحیت رسیدگی به موضوع را دارد.  لازم به ذکر است، اگر دادخواست سفته کمتر از بیست میلیون تومان باشد باید  در شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده (صادر کننده سفته) مطرح شود و سفته ای  که مبلغ آن بیشتر از بیست میلیون تومان است باید در دادگاه محل اقامت  خوانده (صادر کننده) شود.

دادگاه صالح برای مطالبه سفته

 ظهر نویس در سفته چه مسئولیتی دارد؟

ظهرنویس و ضامن دارای مسئولیت متفاوتی از  یکدیگر هستند. این اشخاص دو شخص مستقل و جدا از هم هستند. ظهرنویس شخصی است  که سفته در وجه او صادر شده و یا به او انتقال یافته و او با ظهرنویسی آن  را به دیگری منتقل کرده است. ظهرنویس همراه با صادرکننده سفته و سایر  ظهرنویسان در مقابل دارنده سفته مسؤولیت تضامنی دارد اما ضامن (شخص ثالثی  است غیر از صادرکننده و دارنده) که پرداخت وجه سفته را ضمانت کرده است. در  واقع ضامن مسؤولیت تضامنی با صادرکننده و ظهرنویسان ندارد بلکه فقط با کسی  که از او ضمانت کرده مسؤولیت تضامنی دارد. بنابراین این فرض که یک نفر هم  ظهرنویس باشد و هم ضامن، قانوناً امکان پذیر نیست.

همچنین بخوانید:

چند پرسش  مهم در ارائه سفته به شرکت ها 

هر آنچه درباره کاربردهای سفته باید بدانیم 

مطالبه سفته و مهلت قانونی واخواست آن 

سفته های جدید وارد بازار شد 

امضاء پشت سفته به معنی ضمانت است یا انتقال ؟ 

زنان سرپرست خانوار چگونه حمایت می‎شوند؟

در جهت حفظ شئون و حقوق اجتماعی  زن و کودک بی‌ سرپرست و از بین بردن آثار فقر از جامعه، زنان و کودکان بی‌  سرپرستی که تحت پوشش قوانین حمایتی دیگری‌ نیستند از حمایت های مقرر در  قانون تأمین زنان و کودکان بی سرپرست بهره‌ مند خواهند شد. 

زنان سرپرست خانوار

  

امروزه در کنار معضلات اجتماعی و  جهانی، قشر جدیدی از خانواده‌ ها شکل گرفته که تحت سرپرستی زنانی است که به  آن‌ ها «زنان سرپرست خانوار» می‎گویند. به گزارش مجله دلتا این زنان به‌ دلیل مسئولیت اداره خود، فرزندان و گاه پدر و مادر و سایر  اعضای خانواده در وضعیت دشواری به سر می‌برند. نهادهای حمایتی اجتماعی، از  قبیل کمیته امداد و بهزیستی و نهادهای حمایتی دیگر همچون تأمین اجتماعی  درصدد تأمین نیازهای این زنان و فرزندان آن‌ ها هستند. بیکاری یکی از  بزرگترین معضلات این افراد است و زمینه شکل‌ گیری بسیاری از صدمات و آسیب‌  های اجتماعی را فراهم می‌کند.

زن سرپرست خانوار کیست؟

زنان سرپرست خانوار شرایط و خصوصیاتی دارند که در زیر توضیح داده شده است؛

 ۱. همسر زن فوت کرده و او دیگر ازدواج نکرده است.

۲.از همسر خود طلاق گرفته و در حال حاضر سرپرستی ندارد.

۳.مدتی است به علت اختلاف با همسرش جدا از او زندگی می‌کند ولی طلاق نگرفته است.

زن سرپرست خانوار

4.زنی که همسرش در زندان به سر می‌برد.

۵.شوهر وی از کار افتاده است.

۶.هرگز ازدواج نکرده است و به تنهایی زندگی می‌کند.

۷.گاهی زنانی که همسران آن ها برای پیدا  کردن کار مدتی طولانی به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند نیز جزء زنان سرپرست  خانوار محسوب مى‌شوند.

حمایت های قانون تأمین زنان و کودکان بی سرپرست

در جهت حفظ شئون و حقوق اجتماعی زن و کودک  بی‌ سرپرست و از بین بردن آثار فقر از جامعه، زنان و کودکان بی‌ سرپرستی که  تحت پوشش قوانین حمایتی دیگری‌ نیستند از حمایت های مقرر در قانون تأمین  زنان و کودکان بی سرپرست بهره‌ مند خواهند شد. در زیر به این موارد اشاره  شده است.

1 – حمایت های مالی شامل تهیه وسایل و امکانات خودکفایی یا مقرری نقدی و غیر نقدی به صورت نوبتی یا مستمر.

2 – حمایت های فرهنگی، اجتماعی شامل ارائه  خدماتی نظیر خدمات آموزشی و تحصیلی، تربیتی، کاریابی، آموزش حرفه و فن جهت  ایجاد ‌اشتغال، خدمات مشاوره‌ ای و مددکاری جهت رفع مسائل و مشکلات زندگی  مشمولان و به وجود آوردن زمینه ازدواج و تشکیل خانواده.

3 – نگهداری روزانه یا شبانه‌ روزی کودکان و  زنان سالمند بی‌ سرپرست در واحدهای بهزیستی یا واگذاری سرپرستی و نگهداری  این گونه کودکان و‌ زنان به افراد واجد شرایط.

‌لازم به ذکر است که کلیه مشمولان واجد  شرایط که از سلامتی جسمی و روانی برخوردارند به تشخیص مددکاران ذیربط، برای  شرکت در دوره ‌های آموزش‌ حرفه ‌ای و کاریابی معرفی می‌شوند.

کودکان بد سرپرست

در چه مواردی مقرری زنان سرپرست خانوار قطع می‌شود؟

‌بر اساس قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست، در صورت وجود شرایطی مقرری مشمولان قطع خواهد شد. این موارد عبارتند از :

1 – در صورت ازدواج، رجوع یا تحت تکفل قرار گرفتن.

2 – یافتن تمکن مالی.

3 – خودداری از شرکت در دوره‌ های آموزشی (‌تحصیلی) و آموزش بدون عذر موجه.

4 – خودداری و امتناع از قبول شغل مناسب پیشنهادی.

در صورت محکومیت کیفری که منجر به بازداشت و زندان شود، مقرری مربوط در مدت محکومیت قطع خواهد شد.

همچنین بخوانید:

پارکینگ مزاحم را بهتر بشناسید! 

مطالبه سفته و مهلت قانونی واخواست آن 

تمکین در قانون ایران به چه معنااست؟ 

110 سکه مهریه ، علت قانونی آن 

سند مالکیت تک برگ ؛ مزایا و محاسن 

فک پلاک خودرو ؛ چه شرایطی دارد؟

در نقل و انتقال خودرو  مانند  سایر معاملات، فروشنده و خریدار باید قرارداد داشته باشند که در آن طرف های  قرارداد، مشخصات کامل خودرو و زمان تنظیم سند به طور کامل و دقیق مشخص  شود. در این قرارداد باید کلیه نکاتی که منافع هر دو نفر ایجاب می‌کند و  نیز هر آنچه که ممکن است عدم درج آن در آینده باعث بروز اختلاف شود ذکر  گردد.

فک پلاک خودرو

  

فک پلاک خودرو یکی از مراحلی است که در انتقال خودرو انجام می‌شود. و قوانین و ضوابط مخصوص به خود را دارد. به گزارش مجله دلتا یکی از مهم ترین و رایج ترین معاملاتی که بین مردم انجام می‎شود نقل و  انتقال خودرو است. بنابراین لازم است که افراد جامعه از نکات حقوقی و  قوانین و مقررات مربوط به این گونه معاملات آگاه باشند تا دچار مشکلات و  دردسر نشوند. در ادامه با ما همراه باشید.

در خرید و فروش خودرو چه مراحلی طی می‌شود؟

در خرید و فروش انواع خودرو و تنظیم سند آن، مراحل زیر به ترتیب باید اعمال شود:

۱.قرارداد (مبایعه نامه)؛

در نقل و انتقال خودرو  مانند سایر  معاملات، فروشنده و خریدار باید قرارداد داشته باشند که در آن طرف های  قرارداد، مشخصات کامل خودرو و زمان تنظیم سند به طور کامل و دقیق مشخص شود.  در این قرارداد باید کلیه نکاتی که منافع هر دو نفر ایجاب می‌کند و نیز هر  آنچه که ممکن است عدم درج آن در آینده باعث بروز اختلاف شود ذکر گردد.  برخی از این موارد عبارتند از :

  • مشخصاتی از قبیل مدل، رنگ، وسایل موجود خودرو، تک سوخت یا دو گانه سوز بودن آن و …
  • تعهدات طرف های قرارداد مانند قیمت تمام شده و نحوه و مراحل پرداخت آن از سوی خریدار
  • زمان تحویل خودرو ( به همراه بیمه شخص ثالث و کارت سوخت و ابزار آن و …) از سوی فروشنده به خریدار
  • توافق بر زمان و نحوه تعویض پلاک خودرو
  • زمان حضور در دفتر خانه
  • تکلیف فروشنده به پرداخت کلیه بدهی‌ های خودرو اعم از عوارض سالانه  شهرداری (مخصوص سواری و وانت دوکابین) و مالیات (مخصوص کلیه وانت‌ ها و  سواری‌ های کار)

فک پلاک

2.تعویض پلاک خودرو؛

پس از تنظیم قرارداد، فروشنده و خریدار  برای رسمی کردن معامله به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و در آنجا ضمن  ارائه مدارک و مستندات، اقدام به فک پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید برای  خریدار کنند. مدارک لازم برای این کار عبارتند از:

  • مدارک شناسائی فروشنده و خریدار
  • برگ سبز خودرو
  • بنچاق به نام فروشنده ( بنچاق قطعی منقول) و برگ کمپانی
  • معاینه فنی
  • مدارک مربوط به احراز آدرس و محل سکونت خریدار (نظیر سند منزل یا اجاره  نامه با کد رهگیری و قبوض برق و تلفن به نام خریدار یا بستگان درجه اول وی  البته در رویه موجود مراکز فک پلاک ، اگر خریدار برای اولین بار اقدام به  اخذ پلاک می‌کند نیازی به موارد مذکور در احراز محل سکونت وی نیست).

لازم به ذکر است، در مواردی که فروشنده یا  خریدار یا هر دو، نتوانند و یا تمایل نداشته باشند برای فک پلاک حضور  یابند، می‌توانند به دفتر خانه مراجعه و برای این امر درخواست تنظیم وکالت  کنند.

وکالت فک پلاک خودرو به چند روش امکانپذیر است؟

تقاضای تنظیم وکالت برای فک پلاک خودرو که در دفترخانه صورت می‌گیرد در دو حالت امکان پذیر است؛

۱.تنظیم وکالت کاری و فک پلاک؛

در این حالت فروشنده به خریدار وکالت  می‌دهد که به عنوان نماینده و وکیل وی (و بدون نیاز به حضور فروشنده) به  مراکز تعویض پلاک مراجعه و مراحل قانونی را انجام داده و پس از فک پلاک  خودرو، مجددا به همراه فروشنده جهت تنظیم سند قطعی خودرو به دفترخانه  مراجعه می‌کنند. در این روش فروشنده برای امضای سند قطعی مجددا باید در  دفتر خانه حضور یابد.

۲.تنظیم وکالت فروش خودرو؛

با امضای فروشنده، دیگر نیازی به حضور وی  در مراکز فک پلاک و دفتر خانه نیست و کلیه مراحل توسط خریدار ( که از طرف  او وکالت دارد) انجام می‌شود. البته با تنظیم وکالت، عرفاً، فروشنده که جهت  حضور در مراکز تعویض پلاک عذری دارد، هزینه وکالت را باید پرداخت کند.

برگ سبز خودرو

تنظیم سند قطعی در دفاتر اسناد رسمی

مطابق قانون، پس از فک پلاک خودرو،  فروشنده و خریدار باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و سند قطعی خودرو را  تنظیم و امضا کنند. زیرا برگ سبز خودرو به هیچ عنوان سند مالکیت خودرو  محسوب نمی‌شود.

مدارکی که جهت تنظیم سند قطعی مورد نیاز است عبارت است از :

  • برگ سبز جدید (شناسنامه خودرو)
  • تائیدیه نقل و انتقال خودرو (صادره در مراکز تعویض پلاک)
  • بنچاق قبلی و یا برگ کمپانی (به نام فروشنده)
  • اصل مدارک شناسایی فروشنده و خریدار
  • بیمه نامه شخص ثالث و کارت سوخت
  • برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری (تا پایان سال قبل، برای سواری‌ ها و وانت‌ های دوکابین)

همچنین بخوانید:

وجه التزام در قراردادها 

خرید و فروش املاک قولنامه ای 

حق تعیین مسکن با مرد است یا زن؟ 

با وجود پارکینگ مزاحم در ساختمان چه باید کرد؟ 

معامله قولنامه ای چه ویژگی هایی دارد؟