امروزه در دوران کرونا با افزایش تعداد فروشگاههای اینترنتی خرید از آنها مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. بنابراین در مجلهدلتا قصد داریم تا به نکات قانونی خرید اینترنتی بپردازیم.
در معاملات آنلاین موارد زیر باید رعایت شود:
فروشندگان کالا طبق نکات قانونی خرید اینترنتی باید اطلاعات دقیقی از محصول را که به خرید مصرفکنندگان کمک میکند در اختیار آنها قرار دهند. این اطلاعات شامل موارد زیر است:
بهطور کلی ۳ راه شکایت از فروشگاههای اینترنتی پیش روی شما قرار دارد:
با توجه به اینکه فروشگاههای اینترنتی مجاز، دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند، در صورت عدم پاسخگویی مناسب این فروشگاهها و در مواردی مانند عدم استرداد کالا در بازه زمانی مناسب، میتوان از طریق سایت HTTPS://ENAMAD.IR اقدام به شکایت از فروشگاه اینترنتی نمود.
شما میتوانید با مراجعه به وبسایت پلیس فتا، شکایت خود را در ارتباط با سایت فروشگاههای اینترنتی، شبکههای اجتماعی، تخلف در اپلیکیشن و بازی و حتی پست الکترونیکی را مطرح کنید.
در این روش، شخص شاکی باید با داشتن مدارک کافی از جمله، رسید واریز وجه و… به دادسرای جرایم رایانهای در تهران و به دادسرای محل سکونت خود در سایر شهرستانها مراجعه نماید و شکایت خود را ثبت کند.
همچنین از طریق اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز تخلف صورت گرفته از سوی فروشگاههای اینترنتی از جمله گرانفروشی و کمفروشی را نیز میتوان پیگیری کرد.
در این مسیر لازم است نکات قانونی خرید اینترنتی را بدانیم.
پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، نحوه انصراف از خرید اینترنتی را مطالعه کنید.