اعتراض به رای افسر راهنمایی، باید در دادگاه و مراجع قضایی مطرح شود.
اغلب رانندگان با مراحل کروکی تصادف آشنا هستند، اما گاهی درباره نحوه تشخیص مقصر در تصادفات از طرف برخی رانندگان اعتراض میشود. در این مطلب از مجله دلتا به نحوه اعتراض به کروکی تصادف میپردازیم.
هنگامی که تصادفی رخ میدهد، توسط مامور یا کارشناس راهنمایی و رانندگی ثبت و تنظیم میشود، که به آن کروکی تصادفات خودرو میگویند.
مامور یا کارشناس راهنمایی و رانندگی، با حضور در صحنه تصادف و بررسی وضعیت موجود، اظهارات طرفهای سانحه، وضعیت حرکت و برخورد خودروها با یکدیگر در کنار جزئیات زمانی و مکانی از جمله ساعت و تاریخ وقوع حادثه و…را ثبت و اقدام به ترسیم کروکی کرده و سپس پرونده را به مراجع ذیربط انتقال میدهد.
این نوع کروکی هنگامی استفاده میشود که طرفهای حادثه پیش از آمدن مامور راهنمایی و رانندگی یا در حضور وی، نسبت به تعیین مقصر و شکل رخ دادن حادثه به توافق رسیده و به عبارتی دیگر، سازش کرده باشند.
این کروکی صرفا در یک برگه که حاوی اطلاعات زمانی و مکانی در کنار ترسیم شکل برخورد و تصادف است، تهیه میشود.
این کروکی در موارد زیر استفاده میشود:
کروکی تصادفات خودرو غیر سازشی در دو برگه که صفحه اول حاوی همان اطلاعات موجود در کروکی سازشی بوده و صفحه دوم شامل اطلاعات کامل مامور راهنمایی و رانندگی حاضر در صحنه است، تهیه میشود.
علت وجود اطلاعات مامور راهنمایی و رانندگی در صفحه دوم کروکی تصادفات خودرو غیر سازشی، فراهم آوردن امکان پیگیری قضایی و اعتراض به کروکی مذکور است.
اعتراض به رای افسر راهنمایی، باید در دادگاه و مراجع قضایی مطرح شود. در واقع راننده معترض، دادخواست را به همراه کلیه اطلاعات مرتبط با تصادف، بخصوص برگه کروکی، به دادگاه ارائه و شکایت خود را مطرح میکند.
قاضی مسئول پرونده ممکن است با توجه به گزارشات موجود در پرونده، درخواست کروکی مجدد تصادف توسط یک تیم کارشناسی متخصص را صادر کند و رای نهایی را با توجه به نتایج حاصل از این بازبینی صادر کند.
پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط اعتراض به جریمه رانندگی “مواردی که باعث توقیف خودرو شما میشود!”را مطالعه کنید.