گواهی فوت یک سند است که پس از فوت یک انسان صادر شده و سبب ابطال شناسنامه شخص متوفی خواهد شد. از آنجایی که در صورت فوت یک شخص، بایستی کلیه مدارک هویتی وی باطل شود، دریافت این گواهی برای طی سایر مراحل قانونی دیگر، الزامی میباشد و وارثان متوفی، اجبارا در بازه زمانی مشخصی پس از فوت، باید به دنبال اخذ آن بروند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم گواهی فوت میپردازیم.
بر طبق قانون ثبت احوال، ماده شماره ۲۲، هر انسانی که در ایران فوت کند یا اطفالی که در ایران اما مرده به دنیا میآیند، اعم از ایرانی و خارجی، بایستی به مامور ثبت احوال اعلام شده و نسبت به اخذ گواهی فوت آنها اقدام شود.
اگر شخصی که ایرانی باشد، در خارج از کشور فوت کند، این موضوع باید به کنسولگری محل اقامت، اعلام شود. صدور گواهی فوت تنها با آمادهسازی چند مدرک شناسایی از فرد مراجعه کننده و همچنین شخص متوفی، و ارائه آن به اداره ثبت احوال و نیز پرداخت هزینههای لازم، ممکن خواهد بود.
برای اخذ گواهی فوت، حتما بایستی ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ وفات، نسبت به اعلام فوت به اداره ثبت احوال، اقدام شود. چنانچه که هنوز مدارک لازم برای اخذ این فوت هنوز جمعآوری نشده باشد، میتوان به اداره ثبت احوال مراجعه نموده و شفاها فوت شخص اعلام شود.
مدارک در نوبتهای بعدی قابل تحویل خواهند بود. توجه داشته باشید که عدم ابطال شناسنامه شخص فوت شده، مسئولیت سنگینی را برعهده بستگان متوفی خواهد گذاشت.
در حقیقت این مسئله به عنوان جرم تلقی میشود. چرا که امکان سوءاستفاده از شناسنامه و مدارک هویتی شخص وفات شده، وجود دارد.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب هرگز با این افراد معامله نکنید را مطالعه کنید.