ازدواج دختر بدون اجازه پدر ممکن است؟

ازدواج دختر، حتی اگر به سن بلوغ  رسیده باشد، منوط به اجازه پدر یا جد پدری او است و هرگاه پدر یا جد پدری  بدون دلیل موجه از دادن اجازه خودداری کند، اجازه پدر ساقط شده و در این  صورت دختر می‎تواند پس از اخذ اجازه از دادگاه به دفتر ازدواج مراجعه و  نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند.

ازدواج دختر

  

ازدواج یکی از مقدس‎ترین و زیباترین  رویدادی زندگی هر کسی است. بنابراین اشخاص باید توجه و دقت نظر ویژه ای به  این امر و انتخاب شریک زندگی خویش داشته باشند. گاهی ممکن است دختر و پسر  خواهان ازدواج با یکدیگر باشند اما پدر با ازدواج دختر به دلایلی مخالفت  کند و اجازه ازدواج را به او ندهد، در چنین مواردی دختر می‎تواند با مراجعه  به دادگاه اجازه ازدواج خود با دیگری را تحت شرایطی دریافت کند.با  مجله دلتا همراه باشید.

ازدواج دختر

 ازدواج دختر و اجازه پدر طبق قانون مدنی

طبق قانون مدنی که مقرر می‎دارد : «ازدواج  دختر باکره، اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد، منوط به اجازه پدر یا جد پدری  اوست و هرگاه پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه خودداری کند،  اجازه پدر ساقط شده و در این صورت دختر می‎تواند با معرفی کامل مردی که   قصد ازدواج با او را دارد و شرایط آن نیز فراهم است، پس از گرفتن اجازه از  دادگاه به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند.»

بر این اساس، دختری که به سن بلوغ رسیده  هر چند که دیگر تحت ولایت پدر نیست اما در مقوله ازدواج نمی‎تواند به طور  مستقل اقدام کند. به عبارتی هر چند نظر وی در خصوص ازدواج شرط اساسی است و  عقد نکاح بدون رضایت و اراده او واقع نمی‎شود، اما باید اجازه پدر یا جد  پدری را نیز برای ازدواج بگیرد. در این مورد بین ازدواج دائم و موقت تفاوتی  وجود ندارد و در هر دو مورد نیاز به اجازه پدر برای ازدواج وجود دارد.  بنابراین اگر پدر در قید حیات باشد اجازه او برای ازدواج لازم است در غیر  این صورت باید از پدربزرگ پدری برای ازدواج اجازه گرفت. در صورتی که پدر یا  پدربزرگ پدری دختر فوت کرده باشند، دختر برای ازدواج مکلف به کسب اجازه از  اشخاص دیگر مانند مادر یا بردار یا عمو… نیست. و اجازه این افراد شرط  ازدواج دختر محسوب نمی‎شود.

چه دخترانی باکره محسوب می‌گردند؟

 اگر بکارت دختر به هر علتی غیر از رابطه  جنسی مانند پرش، ورزش، عمل جراحی و… تغییر کرده باشد وصف باکره از وی سلب  نمی‎شود و همچنین هرگاه دختری ازدواج کرده باشد، ولی بکارت وی باقی باشد  همچنان باکره محسوب می‌شود و ازدواج مجدد او منوط به اجازه پدر یا جد پدری  است. اما اگر بکارت دختری در اثر رابطه جنسی اعم از شرعی یا غیر شرعی از  بین برود در این حالت ولایت پدر یا جد پدری ساقط می‌شود و برای ازدواج نیاز  به اجازه پدر یا جد پدری ندارد.

ازدواج دختر

حدود اختیارات پدر یا جد پدری در ازدواج دختر

ازدواج امری شخصی است و دخالت در ازدواج  کسی که به سن بلوغ و رشد رسیده خلاف اصل است. به همین دلیل قانونگذار حدود و  اختیارات پدر و جد پدری در ازدواج دختر بالغ باکره را در قانون مشخص و  معین کرده است که در ذیل به این اختیارات اشاره شده است :

  1. اگر پدر یا جد پدری فوت کرده باشند دختر مکلف به کسب اجازه از شخص دیگری نیست.
  2. در صورتی که پدر یا پدربزرگ پدری محجور بوده و قیم داشته باشند اجازه قیم آن‌ها برای ازدواج دختر لازم نیست.
  3. پدر یا جد پدری می‌توانند پیش ازدواج  تصمیم خود را تغییر دهند و امری را که اجازه داده اند رد کنند، اما در  صورتی که دختر ازدواج کند دیگر نمی‎توانند از تصمیم خود برگردند و اجازه  خود را ساقط کنند. در این صورت این اجازه دیگر قابل رجوع نیست .
  4. در صورتی که پدر یا جد پدری با ازدواج  دختر مخالف باشند یا درخواست ابطال ازدواج واقع شده را داشته باشند، موظفند  دلایل مستند و مستدل مخالفت خود را ارائه دهند و نمی‌تواند برای مخالفت  خود فقط به اقتدار پدری استناد کنند.

همچنین بخوانید:

چه زمانی مرد می تواند از تحصیل زن جلوگیری کند؟ 

مشکلات مردان برای ازدواج مجدد 

آیا بعد از ازدواج امکان افزایش مهریه وجود دارد؟ 

اجرت‎المثل چیست و نحوه مطالبه آن چگونه است؟ 

ازدواج با تدلیس پایدار نیست! 

دادرسی چیست و چگونه تشکیل می شود ؟

زمانیکه پرونده از هر جهت تکمیل   می‎شود برای تعیین وقت رسیدگی نزد قاضی دادگاه فرستاده می‎شود و قاضی دستور   تعیین وقت می‎دهد. زمان جلسه رسیدگی توسط قاضی دادگاه تعیین می‎شود.

جلسه دادرسی

جلسه  دادرسی زمانی تشکیل می‎شود که  پرونده از هر جهت تکمیل شود و برای تعیین  وقت رسیدگی نزد قاضی دادگاه  فرستاده می‎شود و قاضی دستور تعیین وقت  می‎دهد. زمان جلسه رسیدگی توسط قاضی  دادگاه تعیین می‎شود و معمولا منشی  دادگاه یا مدیر دفتر دادگاه مهلتی که  قاضی مشخص کرده را در دفتر تعیین  اوقات دادگاه وارد می‎کنند. در مجله دلتا تصمیم داریم انواع جلسات دادرسی را تعریف کنیم و بررسی کنیم و با توجه به چه شرایطی قاضی جلسات دادرسی را تعیین می‎کند.

انواع جلسات دادرسی

جلسات دادرسی به شرح زیر هستند:

  1. جلسه دادرسی عادی یا معمولی
  2. جلسه دادرسی خارج از نوبت
  3. جلسه دادرسی فوق العاده

جلسه دادرسی

جلسه دادرسی عادی (معمولی) : این جلسه بر طبق زمانی که در دفتر تعیین اوقات دادگاه وجود دارد تعیین   می‎شود و به طرف های دعوا و کلای آن ها ابلاغ می‎شود. دادرسی عادی در اولین   زمانی که دادگاه دارد معین می‎شود.

جلسه رسیدگی خارج از نوبت : خارج   از نوبت به جلسه ای گفته می‎شود که بدون توجه به ترتیب دفتر تعیین اوقات   دادگاه، تعیین شود. قانونگذار به دلیل فوریتی که برخی پرونده ها دارند به   دادگاه این اجازه را داده است که به آن ها خارج از نوبت عادی رسیدگی کند.   بنابراین جلسه خارج از نوبت نزدیک تر از وقتی است که در دفتر تعیین اوقات   برای جلسه عادی و معمولی تعیین می‎شود. در قوانین موارد زیادی وجود دارد  که  باید وقت رسیدگی خارج از نوبت تعیین شود. به عنوان مثال، اگر نوبت  پرونده  های دادگاه شش ماه باشد، و دادگاه نوبت یک ماهه یا دو ماهه جهت  رسیدگی به  پرونده بدهد به نوعی رسیدگی خارج از نوبت است.

معیار تشخیص وقت عادی از وقت خارج از نوبت چیست؟

طبق  قانون ضابطه و معیار خاصی در این مورد  وجود ندارد. اما بر اساس یک قاعده  کلی می‎توان گفت که ملاک و معیار تشخیص  وقت عادی از وقت خارج از نوبت به  صورت عرفی است که قاضی دادگاه زمان جلسه  رسیدگی را در بین اوقات رسیدگی  دادگاه به عنوان وقت خارج از نوبت تعیین و  دستور ابلاغ آن را صادر می‎کند.  به عنوان مثال پرونده ای که مهلت رسیدگی به  آن 6 ماه تعیین شده به طور  قطع و یقین نمی‎توان گفت نسبت به وقت 6 ماهه،  چه زمانی خارج از نوبت است.  البته قاضی با توجه به کثرت ارجاعات روزانه و  ظرفیت دفتر تعیین اوقات و  کیفیت پرونده های ارجاعی به تعیین جلسه خارج از  نوبت جهت رسیدگی  می‎پردازد. باید توجه داشت که جلسه خارج از نوبت نزدیک تر  از وقت عادی  است، اما به معنی نزدیکترین وقت نیست. البته مطابق قانون، در  هر موردی که  تشکیل دادگاه یا جلسه رسیدگی در وقتی که مقرر شده با مانعی  مواجه شود، به  دستور دادگاه باید نزدیکترین وقت رسیدگی ممکن معین شود. در  این صورت کلیه  حقوق و تکالیف اصاحب دعوا که مربوط به جلسه ای که تشکیل نشده  باشد، به  جلسه بعدی موکول می‎شود. به موجب قانون، اگر تشکیل نشدن جلسه  دادگاه  ارتباطی با طرف های دعوا نداشته باشد، حداکثر زمانی که باید برای  رسیدگی  تعیین شود ظرف دو ماه است. تفاوت جلسه خارج از نوبت با جلسه عادی در  این  است که وقت جلسه خارج از نوبت بدون در نظر گرفتن نوبت تعیین شود.

جلسه دادرسی

جلسه دادرسی فوق العاده : در مواردی که دادگاه طبق قانون در ارتباط با موضوعی موظف است جلسه رسیدگی   تعیین کند یا با تشخیص فوریت در پرونده ای، زمانی را تعیین کرده و در آن   وقت به موضوع جلسه رسیدگی ‌کند به این جلسه، دادرسی فوق العاده می‎گویند.   بنابراین دادرسی فوق العاده زمانی است که دادگاه بدون تعیین وقت قبلی به   موضوع رسیدگی می‌کند و در این جلسه بدون حضور طرف های دعوا، دادگاه به   پرونده رسیدگی یا رأی آن را صادر می‌کند. وقت فوق‌العاده را می‌توان نخستین   زمانی دانست که بعد از رسیدگی به پرونده‌های نوبتی دادگاه تعیین می‎شود و   امکان رسیدگی به موضوع را فراهم می‌سازد.

مواردی که در جلسه دادرسی فوق العاده رسیدگی می‎شود

برخی از مواردی که دادگاه می‎تواند خارج از وقت رسیدگی، تصمیم‌گیری کند و دستور تشکیل جلسه رسیدگی فوق‎العاده بدهد عبارتند از :

  1. زمانی که خواهان دادخواست یا دعوای خود را باز پس بگیرد
  2. طرف های دعوا موضوع اختلاف خود را با سازش ختم کرده باشند و تنظیم گزارش اصلاحی را درخواست کنند
  3. یکی از اصحاب دعوا فوت کند
  4. دستور صدور اجراییه صادر شود
  5. قاضی دستور انجام تأمین دلیل بدهد

همچنین بخوانید:

احضاریه دادگاه و عواقب عدم توجه به آن 

حق فسخ اجاره از سوی موجر 

ضرورت های‎ انجام یک معامله ملکی 

تدلیس یا فریب در ازدواج چه مجازات هایی دارد؟ 


کلاهبرداری در فضای مجازی

به جرم کلاهبرداری در فضای مجازی  طبق قانون جرایم رایانه‌ ای ، دادسرای جرایم رایانه‌ ای رسیدگی می‎کند. پس  از طرح شکایت از طرف شخص متضرر، دادسرا پرونده را جهت انجام تحقیقات به  پلیس فتا ارجاع می‎کند.

کلاهبرداری اینترنتی

  

امروزه اینترنت و فضای مجازی مقوله  ‎ای جدا نشدنی از زندگی افراد شده اند. این در حالی است که سوء استفاده از  امکانات، از بزرگترین مشکلات و بحران‎ های عصر حاضر است. به همین دلیل  قانون‌ گذار را به اتخاذ تدابیری در حوزه جرائم سایبری، واداشته است. از  جمله جرائمی که با پیشرفت تکنولوژی، در سراسر دنیا و از جمله ایران گسترش  یافته و به اشکال مختلف اموال اشخاص حقیقی و حقوقی را مورد تهاجم قرار داده  است، کلاهبرداری اینترنتی است. یکی از نهادهایی که برای پیشگیری و همچنین  پیگیری پرونده های سایبری مسئولیت ویژه ای دارد پلیس فتا است. در این  مقاله  مجله دلتا ، به بررسی جرم کلاهبرداری در فضای مجازی می‎پردازد. با ما همراه باشید.

کلاهبرداری اینترنتی

تعریف کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی طبق قانون جرائم  رایانه‌ ای چنین تعریف شده است «استفاده غیر مجاز از سامانه ‎های رایانه‌  ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد  یا متوقف کردن داده ‎ها، مختل کردن سامانه و تحصیل مال یا منفعت، خدمات یا  امتیازات مالی برای خود یا دیگری » بنابراین کلاهبرداری مجازی به روش های  زیر انجام می‎شود.

  • از طریق دادن برنامه، بدون مجوز و مخفیانه در اینترنت
  • تقلب در سیستم های رایانه‌ ای و دسترسی به اطلاعات حساب زیان‎ دیده
  • تبلیغات گسترده در شبکه ها و کانال‎ های مجازی مانند تلگرام و ..

در کلاهبرداری اینترنتی هم مانند  کلاهبرداری‎ های دیگر با توسل یه عملیات متقلبانه مال و یا امتیازی از شخصی  گرفته می‎شود. در مواردی شخص با تبلیغات واهی و دروغین نسبت به امری، در  ابتدا وجه و یا مبلغی را دریافت می‎کند که در این صورت هم کلاهبرداری در  فضای مجازی صورت گرفته است.

مجازات جرم کلاهبرداری در فضای مجازی

طبق قانون، مجازاتی که برای جرایم رایانه‌  ای در نظر گرفته شده حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون  ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات با هم است.

دادسرای جرائم رایانه‌ ای و پلیس فتا

به جرم کلاهبرداری در فضای مجازی طبق قانون  ، دادسرای جرایم رایانه‌ ای رسیدگی می‎کند. پس از طرح شکایت از جانب شخص  متضرر، دادسرا پرونده را برای انجام تحقیقات به پلیس فتا ارجاع می‎دهد.  باید توجه داشت که پلیس فتا در صورتی به جرائم سایبری و خصوصا جرایم مالی  اینترنتی مانند کلاهبرداری رسیدگی می‎کند که ارجاع توسط مقام قضایی و مجوز  لازم برای شروع به تحقیق و پیگیری موضوع توسط  این مقام  صادر شده باشد. در  این صورت  پلیس فتا هرگونه دسترسی غیر مجاز، سرقت و کلاهبرداری، برداشت  اینترنتی غیرمجاز از حساب های بانکی اشخاص، جرائم علیه عفت، هتک حیثیت و  نشر اکاذیب و بسیاری امور مجرمانه دیگر را مورد پیگیری قرار می‎دهد.

کلاهبرداری اینترنتی

نکات مهم برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی:

با توجه به استفاده کلاهبردار از تکنولوژی پیشرفته تعداد بیشتری از افراد قربانی جرم کلاهبرداری اینترنتی می‎شوند و همچنین به دلیل اینکه قربانی شخص کلاهبردار را مستقیما  نمی‎بیند و شاید کلا هیچ  شناختی از کلاهبردار نداشته باشد، دستگیری این  مجرمان دشوار تر و گاه همراه با صرف وقت و هزینه بسیار است.

بنابراین بهترین راه مقابله با جرائم رایانه ای پیشگیری از وقوع آن است.

الف) نکاتی برای تامین امنیت کسب و کار شخصی :

۱- امنیت وب سایت و کسب و کار از روش ‎های مختلف مانند استفاده از آنتی ویروس ها، فایروال‎ ها، آنتی اسکم‎ ها و .. تامین شود.

۲- به روز رسانی مرتب کلیه نرم افزار ها

3- بررسی سوابق کارمندان و آموزش نکات ایمنی لازم در فضای سایبری به آن‎ها

4- تهیه نسخه پشتیبان از داده‎ها و کنترل همیشگی وب سایت از نظر ایمنی

پلیس فتا

ب) موارد تامین امنیت شخصی افراد در اینترنت :

۱-   استفاده از نرم افزارهای محافظت‎کننده مانند نرم افزارهای ضدجاسوسی و فایروال‎ ها

2- استفاده از ابزار های ایمن، به طور مثال  استفاده از نت ‎های عمومی و خرید یا پرداخت آنلاین آن‎ها خطرناک است و  می‎تواند اطلاعات کارت بانکی افراد را در اختیار مجرمان سایبری قرار دهد.

3- از باز کردن ایمیل‎های ناشناس و کلیک کردن  روی فایل‎ ها یا لینک‎ های ضمیمه این ایمیل ‎ها خودداری شود.

4- افراد باید دانش و آگاهی خود را نسبت به فناوری‎ هایی مانند اینترنت، شبکه های اجتماعی و … افزایش دهند.

5- عدم خرید از سایت‎ های ناشناس و نامعتبر

همچنین بخوانید:

قانون می گوید نسبت به کودک آزاری بی تفاوت نباشیم 

متهم ؛ مجرم نیست! 

ملک در رهن بانک را چطور معامله کنیم؟ 

احضاریه دادگاه و عواقب عدم توجه به آن 


نکاتی درباره تمدید اجاره نامه

بهترین و مطمئن‎ترین روش تمدید  اجاره نامه، تمدید اجاره در بنگاه معاملات ملکی است. وقتیکه تمدید اجاره در  بنگاه انجام شود. برای قرارداد جدید که بین موجر و مستاجر مجددا منعقد  می‎شود می‎توان کد رهگیری املاک دریافت کرد.

اجاره نامه

  

اجاره نامه یکی از رایج‎ترین و  مهمترین قراردادها در حوزه معاملات املاک است که بین موجر و مستاجر منعقد  می‎شود.  قانونگذار برای اینکه حق و حقوق هر دو طرف رعایت شود قوانین و  مقرراتی را در این خصوص تعیین کرده است که در صورت آگاهی موجر و مستاجر از  این قوانین از بسیاری اختلافات جلوگیری می‎شود.

یکی از مواردی که در بخش اجاره ملک مطرح  است تمدید اجاره است. زمانی که مهلت قرارداد اجاره تمام می‎شود دو حالت  متصور است. مستاجر ملک را تخلیه می‎کند و یا با موجر به توافق می‎رسند مدت  بیشتری در مورد اجاره بماند که به آن تمدید اجاره نامه می‎گویند. در مجله دلتا قواعد و ضوابط تمدید اجاره را بررسی و همچنین روش‎های قانونی و مطمئن تمدید اجاره اشاره شده است.

اجاره نامه و روش‎های تمدید آن

1. تمدید اجاره در بنگاه املاک : بهترین و مطمئن‎ترین روش، تمدید اجاره  در بنگاه معاملات ملکی است. وقتیکه تمدید اجاره در بنگاه انجام شود، برای  قرارداد جدید که بین موجر و مستاجر دوباره منعقد می‎شود می‎توان کد رهگیری  املاک دریافت کرد. تمدید اجاره در بنگاه به شیوه های  زیر انجام می‎شود :

  • تمدید اجاره در سامانه سراسری املاک کشور و دریافت کد رهگیری
  • پشت نویسی اجاره نامه
  • تنظیم اجاره نامه جدید و یا متمم قرارداد اجاره

اجاره نامه

 

2. تمدید شفاهی اجاره نامه : برخلاف تمدید اجاره در بنگاه مشاور املاک  می‎توان گفت نامناسب‎ترین روش تمدید، تمدید شفاهی و بیانی بین مالک و  مستاجر است . زیرا در صورت بروز اختلاف طرف‎های قرارداد از نظر اثبات  توافقاتی که بین خود رد و بدل کرده‎اند دچار مشکل می‎شوند.

3. تمدید اجاره بین طرف‎های قرارداد : این روش که در اصطلاح تمدید اجاره  به صورت دستی گفته می‎شود در مواردی است که مالک و مستاجر به جای مراجعه  به بنگاه املاک ، تصمیم می‎گیرند به شکل دستی و پشت نویسی، قرارداد را  تمدید کنند. فقط باید شهود در پشت قولنامه ملک را امضا کنند و پشت نویسی به  طور دقیق و صحیح انجام شود.

اجاره نامه

نکات قانونی تمدید اجاره نامه ملک :

  • برای تمدید قرارداد باید شروط یا تغییراتی در آن صورت گیرد و کلیه  شرایط و تغییرات جدید به طور دقیق و با جزئیات در اجاره نامه جدید  درج  شود.
  • در زمان تمدید اجاره، افرادی به عنوان شاهد حضور داشته باشند و در  مواردی که لازم است تحت عنوان شاهد قرارداد اجاره را امضا کنند. این اقدام  به این جهت است که اگر اختلاف و دعوایی بین موجر و مستاجر رخ داد، شهود در  مراجع قانونی حاضر و شهادت بدهند.
  • افراد برای تنظیم قرارداد اجاره جدید یا تمدید آن از متن‎های آماده در  اینترنت استفاده نکنند و این کار را به مشاور املاک متخصص محول کنند تا با  توجه به شرایط واقعی هر دو طرف قرارداد ، یک قرارداد اجاره ای صحیح را  تنظیم کنند.
  • دریافت کد رهگیری برای کلیه معاملات ملکی چه خرید و فروش و چه اجاره  ملک مطابق قانون اجباری است. و این امر در زمان تمدیداجاره نامه نیز باید  رعایت شود.
  • بنگاه صرفا باید هزینه کمیسیون تمدید اجاره نامه را دریافت کند، و حق دریافت مبالغ بیشتری برای دریافت کد رهگیری و … ندارد.
  • هزینه های تمدید اجاره نامه توسط اتحادیه املاک به بنگاه های ملکی  ابلاغ می‎شود. بهتر است که موجر و مستاجر از مبلغی که اتحادیه برای  بنگاه‎های معاملات ملکی تعیین می‎کند آگاه باشند.
  • قراردادهای ملکی باید فقط در بنگاه‎های دارای جواز کسب از اتحادیه  املاک تنظیم و تمدید تا از مشکلات بعدی پیشگیری شود. این مجوز باید در  محدوده دید همه افراد باشد.

 هزینه تمدید اجاره نامه در بنگاه چقدر می‎شود؟

حق کمیسیون برای کلیه قرارادادها اعم از  اجاره و رهن و همین طور تمدید قرارداد اجاره نامه هر سال توسط اتحادیه  املاک برای بنگاه های املاک تعیین و ابلاغ می‎شود. طرف‎های قرارداد برای  اطلاع دقیق از مبلغ کمیسیون بنگاه املاک می‎توانند از سایت‎ها و اتحادیه  املاک شهر خود استعلام کنند.

همچنین بخوانید:

اجاره خانه یا اجاره بها به چه صورت مشخص می‎شود؟ 

مراحل تحویل ملک به مستاجر 

هزینه های ملک اجاره ای بر عهده کیست؟ 

نکات مهم در خرید املاک مسکونی و تجاری 


چرا نباید وکالتی معامله کنیم؟

به یاد داشته باشید که برخلاف تصور عموم مردم از وکالت بلا عزل، محکم‌ترین وکالت‌ها هم، به معنای سند قطعی خرید مال نیست. 

وکالتی

  

معامله وکالتی چه مشکلاتی دارد و چرا نباید وکالتی معامله کنیم ؟ البته به رغم برخی تحولات در روابط و  مناسبت‌ های اجتماعی، هنوز هم اکثر مردم به قول و قرارهای خود پایبندند  و  وقتی قراردادی را منعقد می‎کنند در ابتدا چندان  نگران بد قولی طرف  مقابلشان نیستند، اما برخی افرا که با  مسائل حقوقی آشنایی دارند غالبا با  خوش بینی به این موارد نگاه نمی‎کنند.

برخورد با کلاهبرداری‌های متعدد وحیله  ‌های فریبکارانه باعث می‌شود که این افراد هنگام قرارداد با وسواس معامله و  جانب احتیاط را رعایت کرده و به دیگران نیز نکته های  قابل توجه را هنگام  معامله گوشزد کنند. به این نکته ها توجه کنید که به نفع شما است. با مجله دلتا همراه باشید.

  • معامله با یک وکیل یا کارشناس حقوقی معمولا چندان مورد قبول  معامله‌کنندگان نیست، چون نگاه نه چندان خوش بینانه آن ها و وسواس دربررسی  شرایط قرارداد دردسرهایی برای طرف مقابل ایجاد می‌کند. اما این دقت و وسواس  بی‌دلیل نیست. تجربه پیگیری پرونده‌های حقوقی نشان داده است که معامله ای  ساده حتی با یک خویشاوند نزدیک می‌تواند ماه‌ها انسان را با  یک دعوای  حقوقی و رفت‎و‎آمد به دادگاه درگیر کند. این در حالی است که با رعایت چند  نکته ساده می‌توان این دردسرها را نداشت. بخشی عمده از پرونده‌هایی که در  دادگستری مطرح می‌شود مربوط به ناآگاهی مردم از شیوه درست معاملات  و به  خصوص معاملات وکالتی است. بهتر است که برای معاملات اعم از ملک و سایر  موارد و جلوگیری از بسیاری مشکلات به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید .
  • نوعی از معاملات که می‌تواند اسباب دردسرهای مختلف شود، معاملات املاک  است. برای این که معامله شما به دور از دردسر باشد، باید به دو نکته مهم  توجه کنید.

نکته اول، دفاتر مشاوره املاک: مشاوران  املاک، در نقش واسطه ها ، دو طرف قرارداد را به هم نزدیک می‌کنند، اما باید  حتما، قرارداد را در دفتر اسناد رسمی ثبت کنید. اگر به بنگاه می‌روید و  مبایعه ‌نامه می‌نویسید، حتما زمان رفتن به دفتر اسناد رسمی و شماره آن را  تعیین کنید و به توافق بعدی واگذار نکنید. باید توجه کرد که تنظیم  مبایعه‌نامه و حضور در دفتر اسناد رسمی باید در کوتاه ترین زمان انجام شود.

وکالتی

در بنگاه املاک باید دقت شود که بعد از  تنظیم مبایعه‌نامه ممکن است معلوم شود که ملک در رهن بانک یا توقیف بوده یا  این که طرف معامله شما مالک نبوده است. ممکن است این شرایط هنگامی معلوم  شود که شما مبایعه‌نامه را امضا کرده‌اید و بخش زیادی از مبلغ را  پرداخته‌اید.

برای اینکه با این مشکل روبه‌رو نشوید،  قبل از آنکه مبایعه‌نامه را امضا کنید، با مشورت یکی ازکارشناسان  دفاتر  اسناد رسمی یا مراجعه به اداره ثبت، از آخرین وضعیت ملک مورد معامله باخبر  شوید. همچنین سعی کنید بیشتر مبلغ قرارداد را در دفتر اسناد رسمی و هم‌زمان  با تنظیم سند رسمی بپردازید. در ضمن  توصیه می‌شود که زمان امضای  مبایعه‌نامه و مراجعه به دفترخانه طولانی نباشد، چون با کوتاه بودن این  زمان در صورت نوسان قیمت ملک و گران شدن نرخ‌ها، طرف‎ها به فسخ معامله و یا  خلف وعده وسوسه نمی‌شوند. اما با توجه به نرخ تورم، اگر این زمان طولانی  باشد، با افزایش قیمت ملک، فروشنده وسوسه می‌شود که با انتقال ملک با قیمتی  که توافق شده، مخالفت کند و بعد از آن دردسرهایی به وجود خواهد آمد.

توصیه دیگر اینکه، مردم به مشاوران املاک  دارای پروانه کسب مراجعه کنند، کسانی که مورد تایید اتحادیه مشاوران املاک و  وزارت بازرگانی هستند. این‌گونه مشاوران با برچسب روی شیشه محل کسب خود و  با داشتنن کد رهگیری، شناخته می‌شوند. در ضمن، کد رهگیری معامله ملک خود را  حتما بگیرید.

نکته دوم: سند رسمی در اداره‌ها و بانک‌ها   ویژگی ‌های زیادی برای صاحب سند دارد. بنابراین  برای خرید و فروش ملک  حتما” به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. خوشبختانه در این مورد مشکلی وجود  ندارد و شهروندان به ضرورت معامله رسمی ملک آگاه هستند.

 موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد،  اعتبار وکالت بلاعزل است که در دفاتر اسناد رسمی منعقد می‌شود. این نوع  وکالت خیلی کاربرد دارد، اما شهروندان باید توجه داشته باشند که نباید زیاد  به این قرارداد دل ببندند و حتما “هرچه زودتر تکلیف قرارداد را روشن کنند.

وکالت ممکن است بر اثر عواملی، باطل یا  ابطال یا فسخ یا منفسخ شود. مثلا وکالت با فوت یکی از طرف‎ها و یا محجور  شدن آنان از بین برود. بنابراین اگر موکل که وکالت داده است، آلزایمر  بگیرد، در واقع او محجور شده است و وکالت از بین می‌رود. بنابراین توصیه  می‌شود که فقط برای امور اداری از وکالت استفاده کنید و اگر ملکی را وکالتی  خریدید، هر چه زودتر آن را به سند قطعی تبدیل کنید.

به یاد داشته باشید که برخلاف تصور عموم  مردم از وکالت بلا عزل، محکم‌ترین وکالت‌ها هم، به معنای سند قطعی خرید مال  نیست. بنابراین برخلاف نظر برخی مردم که گمان می‌کنند، گرفتن وکالت بلاعزل  از فروشنده به معنای انتقال قطعی ملک است، این را باید گفت که محکم‌ترین  وکالت‌ها‌ هم عقدی متزلزل و البته قابل فسخ است.

همچنین بخوانید:

سند منگوله دار و دلایل تبدیل آن به تک برگی 

رد مال در کلاهبرداری( ویدئو) 

تفاوت عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی 

با همسایه‌ مزاحم چه کنیم؟( ویدئو) 

سوء پیشینه کیفرى چگونه پاک می شود؟